Afkortning af murværk

Hej LDS'er og Proffer

Jeg overvejer, at installere nyt køkken, men der er ikke plads nok i længden til de køkkenskabe jeg gerne vil have. Det drejer sig om mindst 5 centimeter, men gerne mere.

Fra gulv til loft er højden ca. 250 cm.

I den ene ende har jeg en gamle skorsten set fra køkkenet fylder den ca. 36x36 cm, opmuret i mursten, hvor der senere er indlagt Isokern.
Så nu er mit spørgsmål, om det vil være sikkert at skære nogle centimeter af skorstenen's mursten på den ene side, og i givet fald hvor mange centimeter?

I den anden ende har jeg et vindue på ca. 100cm bred og 160 cm høj, og til højre for vinduet lidt murværk 18,5x29 centimeter og herefter en dør. Denne "muret stolpe" på 18,5x29 cm virker massiv og herpå formoder jeg at der hviler overlæggere fra vinduet og døren. Murværket fortsætter under og over vindue og dør.
Det vil blive på den led, hvor målet er 29 cm, som eventuelt skal gøres mindre.
Vil jeg har kunne skære nogle centimeter af inderste mursten (dobbelt muret hus)?
Og i givet fald hvor meget?

Jeg håber, der er en kyndig person i dette forum, som kan besvare mine spørgsmål.

På forhånd tak for de indkommende svar og bemærkninger.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej det vil jeg ikke mene er en god ide. 

Skorsten må der ikke røres ved, uden at skorstensfejer har godkendt det. Men bruges den ikke kan den naturligvis pilles ned og du har en helt anden situation.  Og i den anden ende skal du beholde styrken i din murpille. Selv om det kunne løses, kan jeg ikke se hvordan du forestiller dig at muren skal se ud længere oppe, skal den skråne udad så vindues og dør hul ser ordentlig ud igen.  Kan køkkenlåger / skuffer lukkes op når skabe "forsvinder" ind i muren. 

Alle køkkenvalg er kompromis imellem det man ønsker og det som kan lade sig gøre. Både pladsmæssig og nogen gange økonomisk. 

Køkkenelementer købes jo i spring a`10 cm så der må kunne listes et 50 cm skab ind eller hvad der er brug for. Så med 10 cm smallere køkken skal du have den normale 20-25 mm tilpasning i begge sider.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis