Næsten ny plæneklipper vil ikke starte efter vinteren

Hej

Græsset skulle have den første tur i går, og min næsten nye plæneklipper skulle i brug første gang efter vinteren.

Al-Ko klipper, købt i efteråret. Brugt 3 gange inden vinteren, uden problemer.

Den har stået indendøre, tørt og frostfrit.

Tank stort set kørt tør inden vinterhi.

Frisk benzin hældt på i inden første forårsklipning.

Efter 5-10 hiv i snoren startede den, men gik ud efter et par sekunder.

5-10 hiv igen, og samme historie.

Igen 10-20 hiv og så startede den, og kørte lidt længere, hele 5 sekunder...

Og så var det ellers slut. Absolut ingen respons, uanset hvor mange hiv.


Tændrør afmonteret, tørret og renset. Ingen forskel.

Benzinslange til karburator tømt for gammel benzin, og tank delvis tømt for evt. gammel benzin.

Ingen forskel.

Sprøjter jeg lidt benzin direkte i indsugning, starter den fint, men stopper efter 2-3 sekunder.

Luftfilter er helt rent og fint. Den er jo stort set ikke brugt.


Tændrør og benzin er OK, og motoren starter fint med direkte indsprøjtning.

Men det lader til at der ikke kommer ny benzin til.


Klipperen er simpel: ingen manuel choker, ingen primerbold, ingen benzin der skal åbnes for.

Det skulle bare være: hold gassen inden, hiv i snoren, klip...


Så spørsmålet er om jeg står med en defekt maskine, eller om der er noget jeg overser?


Jeg håber der er nogle der kan give et hint. Sidst jeg indleverede en plæneklipper til forretningen tog det 2 måneder, og så var den vist blevet væk for dem...


På forhånd tak!

Kåre


Hej Græsset skulle have den første tur i går, og... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har læst hele denne tråd og står i præcis samme situation med en sprit ny makita  en mdr gammel ville ikke starte 3 gang den skulle bruges for 10 dage siden prøvet alt, tænker at efter at have læst tråden  få den retuneret.  Men hvilke  kan anbefales i stedet . Har haft stiga, den går heller ikke . 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Janepia skrev den 21-05-2020 14:46:29

Har læst hele denne tråd og står i præcis samme situation med en sprit ny makita  en mdr gammel ville ikke starte 3 gang den skulle bruges for 10 dage siden prøvet alt, tænker at efter at have læst tråden  få den retuneret.  Men hvilke  kan anbefales i stedet . Har haft stiga, den går heller ikke .
Den skal da helt klart tilbage til forhandleren... Det er klart en ommer for en ny maskine..

 


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
@Janepia: Jeg har købt en Texas Premium 5370TR/WE, som jeg er særdeles godt tilfreds med. Den har en væsentlig kraftigere motor end den Al-Ko maskine, jeg købte sidste år. Desuden er den - i modsætning til Al-Ko maskinen - udstyret med både elstart og choker, og man kan nemt justere motorkraften på håndtaget. Det klipper både meget hurtigere og pænere end Al-Ko maskinen. 
Det er ikke en al-ko jeg har købt men en makita benzin.  Købt fordi det er svært at få maskiner der klipper ned til 20 mm hvilket denne heller ikke gør men 25 mm . 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg kunne heller ikke starte min (prisbillig Garden) plæneklipper idag, skift af tændrør hjalp heller ikke, så efter at havde hevet som en besat i snoren en times tid, gik gassen af mig.
Tænke-tænke.. var der mon benzin nok på - jo det var der.. trak en gang i snoren, og maskinen sprang igang. Efter 5 min. gik den i stå igen - det gentog sig utal af gange. Af med benzinslangen for det var tydeligt at plæneklipperen ikke fik benzin nok.. og ganske rigtig der kom næsten intet benzin ud af slangen, trods det tanken var mere end 1/2 fuld.
Til sidst gik der en prås op for mig, der dannes simpelthen undertryk i tanken, når jeg spændte (plastik)låget for stramt til, så nu har jeg boret et lille hul i låget, så der kan komme luft til - og maskinen starter og køre nu som en drøm.  
Annonce
Makita er blot et navn,  mon ikke det er en B&s motor der sidder på den.

Her har vi en maskine fra Honda med motor fra dem på 5hk den starter hver gang, det er vigitg man ved sæson slut kører den tom . ligeledes Einhell maskinen i sommerhuset den kører uden problemer begge er 5 hk motorer den sidste fra B&s

Det med hul i låget ses også på kædesave, ellers vil olien ikke komme frem til sværdet.
Nu er denne her total sprit ny ny 1 mdr gammel og 3 start 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LazyDog skrev den 10-04-2020 21:55:17

Tak for alle de gode råd og tip. Jeg har afprøvet de fleste af dem, men desværre uden held.

Jeg har givet op og købt en Texas Premium 5370TR/WE plæneklipper. Den har næsten 50% mere motorkraft og har håndtag til at justere shoker og power, så man ikke er afhængig af fintfølende autojusteringsmekanismer. Den kører som en drøm i modsætning til Al-Ko maskinen, som hver gang har virket lidt “udfordret” af min græsplæne. Den klipper min plæne næsten dobbelt så hurtigt som Al-Ko maskinen.

Det er første og sidste gang, jeg køber en plæneklipper fra Al-Ko. Utroligt at man skal spilde så mange timer på en maskine, der ikke engang har kørt en hel sæson. Pinligt at den er dobbelt testvinder hos Tænk. De har tydeligvis ikke haft den stående vinteren over. Maskinen ryger nu retur til forhandleren.

Endnu en gang tak for jeres råd og tip. Hvis jeg havde været lidt heldigere med maskinen, havde de sikkert hjulpet mig til at få liv i skidtet.

 Det handler nok nærmere om motorens fabrikat end om det en alko. Jeg har selv bøvlet med min Alko med briggs og stratton motor. Der var altid bøvl med kaburatoren og den eneste måde at fikse det på var at skifte membranen. Så kørte den normalt fint sæsonen ud. Nu har jeg købt en Kippo med Honda motor og jeg må sige der er en verden til forskel, specielt støjmæssigt, behøver ikke høreværn og starter ved første hug. Plejer at trække snoren langsomt halvvejs for lige at prime. Og så et hurtigt ryk og den springer igang uden ballade. Jeg har altid brugt miljøbenzin.

Det lykkedes mig, sekunder inden jeg arrig ville returnere min sprit nye plæneklipper at få liv i den , ved at spraye den godt over med en dåse action spray, vente en stund og den har kørt / startet lige siden. Dvs de sidste 3 uger 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det må dælme være en stor græsplæne ;)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også