Næsten ny plæneklipper vil ikke starte efter vinteren

Hej

Græsset skulle have den første tur i går, og min næsten nye plæneklipper skulle i brug første gang efter vinteren.

Al-Ko klipper, købt i efteråret. Brugt 3 gange inden vinteren, uden problemer.

Den har stået indendøre, tørt og frostfrit.

Tank stort set kørt tør inden vinterhi.

Frisk benzin hældt på i inden første forårsklipning.

Efter 5-10 hiv i snoren startede den, men gik ud efter et par sekunder.

5-10 hiv igen, og samme historie.

Igen 10-20 hiv og så startede den, og kørte lidt længere, hele 5 sekunder...

Og så var det ellers slut. Absolut ingen respons, uanset hvor mange hiv.


Tændrør afmonteret, tørret og renset. Ingen forskel.

Benzinslange til karburator tømt for gammel benzin, og tank delvis tømt for evt. gammel benzin.

Ingen forskel.

Sprøjter jeg lidt benzin direkte i indsugning, starter den fint, men stopper efter 2-3 sekunder.

Luftfilter er helt rent og fint. Den er jo stort set ikke brugt.


Tændrør og benzin er OK, og motoren starter fint med direkte indsprøjtning.

Men det lader til at der ikke kommer ny benzin til.


Klipperen er simpel: ingen manuel choker, ingen primerbold, ingen benzin der skal åbnes for.

Det skulle bare være: hold gassen inden, hiv i snoren, klip...


Så spørsmålet er om jeg står med en defekt maskine, eller om der er noget jeg overser?


Jeg håber der er nogle der kan give et hint. Sidst jeg indleverede en plæneklipper til forretningen tog det 2 måneder, og så var den vist blevet væk for dem...


På forhånd tak!

Kåre


Hej Græsset skulle have den første tur i går, og... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nå, nu har jeg så haft maskinen afleveret hvor jeg købte den.

Forklaret dem forløbet, og de vælger at sende den til mekaniker.

Her renser de så karburator for "vand og snavs"... og påstår så at det er min egen fejl, og at jeg skal betale for det.

I forretningen er de selvfølgelig bare budbringere, men jeg bliver da lidt irriteret, for det har intet med sagen at gøre. Den har jo kørt 2 tanke igennem i alt i dens levetid, og den kørte fint en hel tank igennem, indtil jeg fyldte tanken op, og så ville den pludselig ikke igen.

Jeg tog maskinen med hjem. Startede den, og den kørte fint.

Så fyldte jeg den op, og så gentager det sig: den starter fint, kører 30 sekunder, begynder at savne benzin, og stopper. Og kan ikke starte igen.

Jeg har endda købt en magen til (meget lidt brugt) til sommerhuset, med nøjagtig samme resultat. Konklusionen er at man IKKE kan fylde tanken helt op.

Er det normalt??? Jeg har altid fyldt tanken helt på på alle mine tidligere plæneklippere og andre småmaskiner, uden problemer.

Den maskine jeg købte brugt fik jeg liv i, ved at tømme noget benzin af tanken. Efter lidt tovtrækkeri startede den fint, og kører fint.

Så nu står jeg og skal kæmpe en lille kamp mod forretning og mekaniker...

Så jeg vil gene være sikker på at det ikke er mig der er den dumme . Uanset hvad synes jeg ikke det er min fejl at de indleverer den til mekaniker uden selv at vurdere/teste maskinen ud fra min beskrivelse. Og det er heller ikke rimeligt at mekanikeren bare renser karburator, og påstår så det er den der er beskidt, uden efterfølgende at teste maskinen ud fra min fejlbeskrivelse. Jeg kunne se allerede i forretningen at der var tømt benzin af tanken, nok til at den så ville kunne starte.

På forhånd tak til jeres erfaringer !

mvh

Kåre

Kåre, det problem har jeg aldrig stødt på eller hørt om. Mig bekendt skal benzinen have hjælp af tyngdekraften til at løbe ned i karburatoren. Og jo højere niveauforskellen er, jo nemmere har det ved at løbe til.  

Jeg tvivler på du kan nå at få ret meget skidt og vand hældt på tanken ved to opfyldninger. Men du har vel tjekket at din dunk er ren ???

Der er vel ikke andet for end du fylder tanken op og aflevere den igen ved sælger og beder om at de får maskinen til at køre som den bør. Lad dem selv prøve at starte maskinen ved sælger, så de bliver overbevist om det ikke er dig der er noget galt med. 

Det er vist et skidt køb du har gjort som brugt, når begge maskiner gebærder sig på samme måde. Ja, det kan være den nye brugte har været mere end nok så billig.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg har samme maskine, det er en honda motor som sidder på. Den er også enormt svær at starte når den har stået stille, i bare 10 min. Jeg har pillet snoretrækket af, og når jeg tørner den med en skruemaskine kommer den i gang til sidst. Men inden den kører fint, går den også ud nogle gange. 

Hvis jeg hælder maskinen på skrå mod venstre, er den nemmere at starte. Det tyder på at der er noget konstruktionsmæssigt i vejen med karburatoren på denne type motor. 

Jeg har en maskine mage til trådstarterens. Du må ALDRIG køre den maskine tør! Du efterlod den også til vinteren med næsten Tom tank. Her er også et problem. En Tom tank samler kondens -vand. Den smule benzin der har været i tanken fordamper og når du nu hælder frisk på, sender du en smule vand i forvejen. Lige nøjagtig den maskine er en djævel hvis du kører den tør eller TIPPER maskinen. Dieselstart i luftfilteret og hold den igang med et sprøjt. Så kommer brændstoffet frem.


 

Min er svær at starte uanset om den har været kørt tør eller ej. 

Når jeg tipper min er den nemmere at starte, det er jo heller ikke til at undgå når den skal rengøres under skjoldet. 

Annonce

Tipper frem eller tilbage, aldrig sideværts.


 

uldal skrev den 05-05-2019 07:38:43

Jeg har en maskine mage til trådstarterens. Du må ALDRIG køre den maskine tør! Du efterlod den også til vinteren med næsten Tom tank. Her er også et problem. En Tom tank samler kondens -vand. Den smule benzin der har været i tanken fordamper og når du nu hælder frisk på, sender du en smule vand i forvejen. Lige nøjagtig den maskine er en djævel hvis du kører den tør eller TIPPER maskinen. Dieselstart i luftfilteret og hold den igang med et sprøjt. Så kommer brændstoffet frem.

 

Hej Uldal

Tråden er fra sidste år, men er jo blevet aktuel igen, nu hvor græsset gror

Jeg troede egentlig at jeg havde fået styr på maskinen: fyld kun 2/3 op. 

I vinters har den stået med en lille smule benzin. Nogle siger den skal være tom nogle at den skal være fuld...

Den startede faktisk fint nok, en efter et kvarters slåning begyndte den at køre op og ned i tempo, og døje med at holde gassen oppe. Til sidst gik den i stå, efter yderligere 15 minutter.

Jeg har så skiftet al benzin til helt frisk benzin (brugte det fra efteråret som har stået i dunk), men det hjalp ikke.

Pillede så karburator af, og jeg skal lige love for den var snasket til! Gammel benzin der er blevet til gelé henover vinteren??? Så den blev renset, og monteret igen. Efter nogle hiv i snoren kunne den lige humpe igang, men utrolig langsomt og med hvis røg. Og gik så i stå igen. Gentog sig 20 gange. Efter at have nedstirret maskinen kom jeg i tanke om sidste års trick: Vippe maskinen godt bagover, og så hive i snoren, og vupti, så sprang den i gang, og kørte som en ny maskine (som det næsten også er).

Så ja, som der bliver nævnt i andre kommentarer, så er den åbenbart noget drilsk og svær at starte, hvis den har været kørt helt eller delvist tør. Og den har åbenbart også tendens til at lave benzin til gelé.

Og det er bare oveni det oprindelige problem med at den går ud efter noget tid efter at tanken er fyldt helt op...

Dejlig maskine... Forstår ikke helt at den er kåret som årets plæneklipper, men testerne har nok ikke ejet den selv

Kåre

Preps skrev den 05-05-2019 00:54:36

Jeg har samme maskine, det er en honda motor som sidder på. Den er også enormt svær at starte når den har stået stille, i bare 10 min. Jeg har pillet snoretrækket af, og når jeg tørner den med en skruemaskine kommer den i gang til sidst. Men inden den kører fint, går den også ud nogle gange. 

Hvis jeg hælder maskinen på skrå mod venstre, er den nemmere at starte. Det tyder på at der er noget konstruktionsmæssigt i vejen med karburatoren på denne type motor. 

 Jeg (trådstarter) har faktisk ikke problemer med at starte den hvis den har stået stille. 

Men det med at hælde maskinen for at starte den kender jeg . Dog skal jeg tippe den en god del bagover hvis jeg har problemer, som jeg havde her forleden, da jeg pillede karburator af for at rense den.

For den har åbenbart også en tendens til at omdanne benzinrester til gelé...

Alle mine gamle (gamle.....) plæneklipper har fint kunnet stå med benzin vinteren over, og køre fint igen til foråret.

Før jeg købte denne model, købte jeg en Texas. Den kørte faktisk fint, efter 1½ år pissede benzinen ud af den hurtigere end jeg kunne hælde den på. Det viste sig at være pakningen på karburator som var utæt mener jeg. Jeg fik i hvert fald pengene tilbage, og "opgraderede" til Alko. Men jeg kan jo godt se at motor og karburator er nøjagtig den samme på alle de maskiner...

Hvornår går man over til indsprøjtning ???

mvh

Kåre

Hej Alle 

Jeg tillader mig at ligge et issue op her !

Jeg har en alko ginge 520 br med briggs og stratton 650 series easy start.

Maskine er 3 år gammel har kørt uden problemer det første år. Maskinen har derefter stået stille indtil nu.

Den vil bare ikke starte..

Der er skiftet tændrør, karburator er afmonteret og renset, tank og slange er renset...kommer man benzin direkte ind starter den, men får jo ikke noget at leve af og går ud igen...hvad kan der være galt....benzinen kommer bare ikke langt nok... 

Håber på nogle af jeres kloge svar..


Det lyder da bestemt som karburatorproblemer..

Det kan godt drille at rense karburator, så der skal flere forsøg til, karburatorrens, eller bremsespray hjælper.

Er det en model med benzintanken skruet fast under karburatoren, kan det være membranen der skal skiftes.

Hvis du fylder benzintanken helt op, hjælper det nogle gange, så man kan starte den, hvis det er membranen der er defekt/stiv


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 41 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også