Næsten ny plæneklipper vil ikke starte efter vinteren

Hej

Græsset skulle have den første tur i går, og min næsten nye plæneklipper skulle i brug første gang efter vinteren.

Al-Ko klipper, købt i efteråret. Brugt 3 gange inden vinteren, uden problemer.

Den har stået indendøre, tørt og frostfrit.

Tank stort set kørt tør inden vinterhi.

Frisk benzin hældt på i inden første forårsklipning.

Efter 5-10 hiv i snoren startede den, men gik ud efter et par sekunder.

5-10 hiv igen, og samme historie.

Igen 10-20 hiv og så startede den, og kørte lidt længere, hele 5 sekunder...

Og så var det ellers slut. Absolut ingen respons, uanset hvor mange hiv.


Tændrør afmonteret, tørret og renset. Ingen forskel.

Benzinslange til karburator tømt for gammel benzin, og tank delvis tømt for evt. gammel benzin.

Ingen forskel.

Sprøjter jeg lidt benzin direkte i indsugning, starter den fint, men stopper efter 2-3 sekunder.

Luftfilter er helt rent og fint. Den er jo stort set ikke brugt.


Tændrør og benzin er OK, og motoren starter fint med direkte indsprøjtning.

Men det lader til at der ikke kommer ny benzin til.


Klipperen er simpel: ingen manuel choker, ingen primerbold, ingen benzin der skal åbnes for.

Det skulle bare være: hold gassen inden, hiv i snoren, klip...


Så spørsmålet er om jeg står med en defekt maskine, eller om der er noget jeg overser?


Jeg håber der er nogle der kan give et hint. Sidst jeg indleverede en plæneklipper til forretningen tog det 2 måneder, og så var den vist blevet væk for dem...


På forhånd tak!

Kåre


61 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej. Umiddelbart tænker jeg du måske husker forkert omkring benzinhanen på din Al-Ko. Men for ikke at lave fejlfindingen til en stor gættekonkurrence bør du oplyse typenummeret på maskinen, så man har lidt "håndfast" at arbejde med.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Leif

Det er en "HIGH_LINE 51.5 SP-A"

På motorskjold står der: "Pro140 QSS - Quick Start System"

Sidstnævnte går jeg ud fra fortæller at der ikke skal skrues, åbnes og reguleres for at få den til at starte

Manualen nævner ikke at der skal åbnes for benzin, uanset modeltype.

Og jeg kan heller ikke se på maskinen at der er en benzinhane.

mvh

Kåre

Kåre Bach skrev den 22-04-2018 11:45:07

Hej Leif

Det er en "HIGH_LINE 51.5 SP-A"

På motorskjold står der: "Pro140 QSS - Quick Start System"

Sidstnævnte går jeg ud fra fortæller at der ikke skal skrues, åbnes og reguleres for at få den til at starte

Manualen nævner ikke at der skal åbnes for benzin, uanset modeltype.

Og jeg kan heller ikke se på maskinen at der er en benzinhane.

mvh

Kåre

 Ja ok. Kan umiddelbart ikke lige finde noget teknisk på motoren.

Tydeligt er det at tændingen fungere. 

Prøv at tage benzinslangen af karburatoren og se om benzinen vil løbe fra tanken. Hvis der er hul igennem, er der noget der tyder på det er svømmerventilen, svømmer hænger eller strålespidsen er stoppet til. Det vil kræve at karburatoren afmonteres, adskilles og efterses. Men det er vel egentlig en garantisag når maskinen er så "jomfruelig" ?     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej igen

Benzinslangen har jeg allerede haft afmonterede, både ved tank og ind i karburator. Den løb fint.

Men jeg har faktisk lige fået gang iden

Afmonterede luftfilter igen, for at kunne komme til mekanikken som styrer indsugning og choker/gas. Pillede lidt hist og her, og al mekanikken så ud til at fungere fint. Havde forestillet mig at et eller andet måske var faldet af, så der ikke blev åbnet for benzin.

Men uden at kunne se noget galt samlede jeg den igen,  prøvede at starte den, og så kørte den bare perfekt... 

Så jeg aner ikke præcist hvad der var galt, men noget kan tyde på noget fintfølende mekanik som lige skulle have en hjælpende hånd.

mvh

Kåre

Kåre Bach skrev den 22-04-2018 13:27:55

Hej igen

Benzinslangen har jeg allerede haft afmonterede, både ved tank og ind i karburator. Den løb fint.

Men jeg har faktisk lige fået gang iden

Afmonterede luftfilter igen, for at kunne komme til mekanikken som styrer indsugning og choker/gas. Pillede lidt hist og her, og al mekanikken så ud til at fungere fint. Havde forestillet mig at et eller andet måske var faldet af, så der ikke blev åbnet for benzin.

Men uden at kunne se noget galt samlede jeg den igen,  prøvede at starte den, og så kørte den bare perfekt... 

Så jeg aner ikke præcist hvad der var galt, men noget kan tyde på noget fintfølende mekanik som lige skulle have en hjælpende hånd.

mvh

Kåre

 Det lyder så lidt underligt da der mig bekendt højst sidder et chokerspjæld på stedet. Vil dog gætte på svømmeren/svømmerventilen er gået løs ved du har rodet med karburatoren.

Det er også ligegyldigt når den kører. Håber den bliver ved med det uden at lave "knuder".    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Hej Kåre og Leif

Jeg har en plæneklipper (også Al-Ko) med meget lignende symptomer (dog er det blevet værre over et par år), og ville til at starte en tråd på det, men der er to ting i det, I skriver som jeg bider mærke i, og so jeg gerne vil spørge jer to om først:

"Prøv at tage benzinslangen af karburatoren og se om benzinen vil løbe fra tanken."

Hvordan tjekker jeg det?

"Hvis der er hul igennem, er der noget der tyder på det er svømmerventilen, svømmer hænger eller strålespidsen er stoppet til. Det vil kræve at karburatoren afmonteres, adskilles og efterses."

Jeg har allerede været i gang med at skrue kaburatoren af, og det var der, jeg gik i stå: Jeg kan få skruerne af, men den sidder stadig fast ind i motoren og ned i tanken.

Jeg troede egentlig at problemet var lufttilførsel, men efter at have læst jeres tråd, tænker jeg at jeg måske skal tjekke benzintilførsel igen.

Jeg ved ikke ret meget om motorer, men har en oplevelse af en plæneklipper, der har mange år tilbage, men at der sidder en "prop" et sted og driller, enten i benzin- eller lufttilførsel.

Hvis I kunne hjælpe mig lidt på vej i fejlsøgning, ville jeg blive glad.

De to billeder viser kaburatoren før jeg begyndte at skrue og på det stadie, hvor jeg gav op :-)

Vh Martin

Ja ok Martin. Venligst se bort fra hvad du har læst i tråden, da din Al-Ko plæneklipper er, øh ret gammel og er monteret med en gammel sideventilet B&S motor og ikke en nyere topventilet af andet fabrikat.

Din motor er monteret med en såkaldt membrankarburator og ikke en svømmerkarburator. 

Fortvivl dog ikke over det da din karburator kun kan fejle en ting og det er en stiv membran, som du nemt kan skifte selv.

  1. Tag luftfilteret og luftfilterkassen af.
  2. Afmonter stangen til gasspjældet og de tilhørende fjedre uden at trække dem lange.
  3. Afmonter karburator og benzintank fra motoren.
  4. Afmonter skruerne der holder karburator og benzintank sammen.
  5. Pakningen der sidder mellem karburator og tank er samtidig membranen, som du tager med til din plæneklipper reparationsværksted og får en ny. Eventuelt får du også et nyt luftfilter hvis nødvendigt og et nyt tændrør.
  6.  Efter rengøring af karburator og tank i en pøs benzin med pensel samler du tingene baglæns fra igen.

Så skulle din motor gerne kunne køre fejlfrit de næste 5-10 år hvis du husker at skifte olien inden du sætter geden på stald for vinteren.

I øvrigt vil det være en god ide at tage billeder af hvordan tingene sad løbende med adskillelsen, da du så ikke kommer i tvivl om hvordan tingene var monteret.

Du spørger bare hvis du kommer i tvivl om noget.   

Så er der vel kun at ønske pøj pøj med operationen.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hvor er det flot, Leif! Tak for at tage dig tid til at skrive det. Jeg vil nu, med fornyet mod, begive mig ind i forbrændingsmotorens forunderlige indre   

Så er den alligevel gal igen... øv...

Plæneklipperen har startet og kørt perfekt siden jeg fik liv i den, ved et tilfælde.

I går var tanken så ved at være tom, og jeg stopper maskinen, og fylder benzin på.

Og så er jeg tilbage til nøjagtig det samme problem: der kommer ikke benzin til, og den vil ingenting. Nøjagtig det samme skete som sagt da jeg tog den frem efter vinteren og påfyldte nyt benzin. Jeg troede det skyldtes 5 måneders stilstand, men det lader til at problemet opstår når en tom tank fyldes.

Jeg kan rode med diverse stænger og spjæld omkring karburatoren, og måske kan der lige komme lidt benzin ind så den kan starte og køre 2 sekunder.

Så spørgsmålet er hvad der kan være galt, når den ikke vil starte efter der er påfyldt benzin?

mvh

Kåre



Kåre Bach skrev den 14-05-2018 13:44:23

Så er den alligevel gal igen... øv...

Plæneklipperen har startet og kørt perfekt siden jeg fik liv i den, ved et tilfælde.

I går var tanken så ved at være tom, og jeg stopper maskinen, og fylder benzin på.

Og så er jeg tilbage til nøjagtig det samme problem: der kommer ikke benzin til, og den vil ingenting. Nøjagtig det samme skete som sagt da jeg tog den frem efter vinteren og påfyldte nyt benzin. Jeg troede det skyldtes 5 måneders stilstand, men det lader til at problemet opstår når en tom tank fyldes.

Jeg kan rode med diverse stænger og spjæld omkring karburatoren, og måske kan der lige komme lidt benzin ind så den kan starte og køre 2 sekunder.

Så spørgsmålet er hvad der kan være galt, når den ikke vil starte efter der er påfyldt benzin?

mvh

Kåre



 Nu er det ikke spjæld og stænger der gør at karburatoren ikke vil trække benzinen op men en stiv flap eller der sidder møj mellem flappen og sædet i membranen.

Først, fik du skiftet membranen ?

Du kan prøve at bruge det beskidte trick med at tage luftfilteret af og stikke tommelen ned i karburatorens åndehul mens du trækker stille en eller flere gange i snoren, det kan hjælpe med at trække benzinen op fra tanken.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 51 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også