Opsætning af loftpendel i gammel ejendom med tynde lofter.

Hej. Jeg bor i en lejl.fra 1900. Skal opsætte en loftpendel over spisebord. 

Borer hul i loftet til en svanehals/krog, de første 3-4 m.m. er "puds?" Derefter 14 cm. hulrum og derefter noget træ, om det er en bjælke eller overboens gulvbrædder ved jeg ikke? kender ikke målene på etageadskillelsen.

Der kan ikke monteres rawplugs i den yderste del af loftet  3-4 m.m. "puds?" de bliver blot skubbet op i hulrummet. 

Hvordan får jeg monteret en krog? der nok skal være ca.17 cm. lang for at kunne skrues i træet? Findes der eventuelt en krog med et spidst gevind man først hamrer i og derefter skruer? Hvordan kan jeg være sikker på, den ikke kommer igennem ovenboens gulvbrædder?

Lampen vejer 1.8 kg.

Der er hulrum over det meste af bordet, så der kan ikke bores et nyt hul.

Hilsen Anett.




Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skriver at, der er 3 - 4 mm. puds. Den puds hænger fast i noget, som sandsynligvis er bræddeforskalling. Du kan prøve at finde forskallingen ved at prøve at stikke en tynd skruetrækker skråt op i hullet, du har boret, så vil du sikkert finde noget træ, du kan skrue din svanehals fast i.


fase

Tak for dit svar. Det var præcis det jeg gjorde og derfor kunne måle de 14 cm. til noget træ som jeg blev i tvivl om er forskallingsbrædder eller overboens gulvbrædder? 

Hullet er boret midt over bordet og det er direkte lige op igennem borehullet der er 14 cm. til noget træ, som jeg ikke ved hvad er, om der kan skrues en krog fast i det?

Hvilken slags krog kan bruges?

Svanehals har kun gevindlængde på 5 cm og der er 14 cm. til træ.






Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nej, du gjorde ikke som jeg beskrev det. Du skal prøve, om der ikke er forskalling af træ lidt ved siden af det hul, du har boret. Prøv at stikke en tynd skruetrækker skråt eller lidt ved siden af det nuværende hul (bare ca 2 cm.). pudsen hænger ikke fast i ingenting, men i noget forskalling. Du skal for øvrigt ikke bore hul i pudsen, du kan nøjes med at stikke en tynd skruetrækker gennem pudsen. Og du skal ikke have fat i overboens gulv, han vil ikke synes om at støde tæerne ind i spidsen af din skrue.   


fase

Der er ingen brædder i radius å 15 cm. men rigeligt med strå. 

Netop, det er ovenboens gulvbrædder jeg vil undgå, derfor min henvendelse i dette forum.

Måske er loftet lavet på samme måde som nogle af skillevæggene. Forskallingsbrædder, "hønse"net, strå og puds. og der er langt imellem forskallingsbrædderne.

Tak fordi du besvarede mine spørgsmål  men tror ikke jeg kommer videre sålænge jeg ikke ved om der kan skrues i materialet 14.cm. over borehullet.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Velkommen på LDS. 

Loftet er netop lavet som skillevæggene.

Det er umuligt at puds på strå kan hænge af sig selv. Det sidder altid ( som i ALTID ) på en brædde forskalling med ca. 10 cm brede brædder og 1 cm imellem. Hvis du "føler efter" med  Fabrins metode og der stadig er hulrum er det fordi du følger den 1 cm sprække så du skal gå i en anden retning, ca. 2 cm 

Jeg kender ikke noget færdigkøbt der passer til de 14 cm. Men naturligvis kan man lave noget der går 14 cm op, en træskrue, et stykke tyndt rundjern, og en krog. Alt dele svejset sammen i rette længde. 

Skal den sidde meget præcist der hvor du har begyndt, kan du nok bruge en venderawlplug eller springfix.. Den har et system med en lille bjælke der vender på tværs når den er skubbet op. De findes i flere modeller. Så kan du få den til at lægge af på forskalling.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hej Anett

Prøv at se på nedenstående billed, som jeg har fundet til at understøtte min forklaring.

Sådan vil jeg mene, at dit loft er opbygget, altså forskallingsbrædder lagt med afstand.
Og som du også kan se, så kan der være større eller mindre afstand mellem brædderne.

Og på forskallingsbrædderne trak man nogle ståltråde, og ind imellem disse ståltråde puttede man strå, som skulle holde på selve pudslaget, som man pudsede op i flere tempi.

Du har helt sikkert ramt i mellem brædderne, og derfor kan der synes langt op til skruebart underlag.

Du er simpelthen nødtil, at prøve dig lidt frem, ved at skrue en skrue op lidt til siderne og lidt frem og tilbage. Da det er svært, at fastslå på hvilken led, at de den gang har lagt forskallingsbrædderne.

Jeg er ret overbevist om, at du har ramt et mellemrum. Og mener bestemt ikke, at du har brug for en 14 centimeter lang skrue for at sætte en lille lampe op   

Hvis du ikke er det, så skal du måske vælge en anden skrue, måske denne type skrue er løsningen, ellers spørg i dit lokale byggemarked.


Jeg håber, at det lykkes dig, at få din lampe op, der hvor du måtte ønske det.



Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
ev elmand skrev den 22-04-2018 14:31:20

Velkommen på LDS. 

Loftet er netop lavet som skillevæggene.

Det er umuligt at puds på strå kan hænge af sig selv. Det sidder altid ( som i ALTID ) på en brædde forskalling med ca. 10 cm brede brædder og 1 cm imellem. Hvis du "føler efter" med  Fabrins metode og der stadig er hulrum er det fordi du følger den 1 cm sprække så du skal gå i en anden retning, ca. 2 cm 

Jeg kender ikke noget færdigkøbt der passer til de 14 cm. Men naturligvis kan man lave noget der går 14 cm op, en træskrue, et stykke tyndt rundjern, og en krog. Alt dele svejset sammen i rette længde. 

Skal den sidde meget præcist der hvor du har begyndt, kan du nok bruge en venderawlplug eller springfix.. Den har et system med en lille bjælke der vender på tværs når den er skubbet op. De findes i flere modeller. Så kan du få den til at lægge af på forskalling.


 Tak for dine gode råd, det er endelig lykkedes 😀👍

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
AJohansen skrev den 22-04-2018 15:13:52

Hej Anett

Prøv at se på nedenstående billed, som jeg har fundet til at understøtte min forklaring.

Sådan vil jeg mene, at dit loft er opbygget, altså forskallingsbrædder lagt med afstand.
Og som du også kan se, så kan der være større eller mindre afstand mellem brædderne.

Og på forskallingsbrædderne trak man nogle ståltråde, og ind imellem disse ståltråde puttede man strå, som skulle holde på selve pudslaget, som man pudsede op i flere tempi.

Du har helt sikkert ramt i mellem brædderne, og derfor kan der synes langt op til skruebart underlag.

Du er simpelthen nødtil, at prøve dig lidt frem, ved at skrue en skrue op lidt til siderne og lidt frem og tilbage. Da det er svært, at fastslå på hvilken led, at de den gang har lagt forskallingsbrædderne.

Jeg er ret overbevist om, at du har ramt et mellemrum. Og mener bestemt ikke, at du har brug for en 14 centimeter lang skrue for at sætte en lille lampe op   

Hvis du ikke er det, så skal du måske vælge en anden skrue, måske denne type skrue er løsningen, ellers spørg i dit lokale byggemarked.


Jeg håber, at det lykkes dig, at få din lampe op, der hvor du måtte ønske det.


 Tak for dine gode råd og billedet var rigtig brugbart 😀 projeketet er nu lykkedes 😀👍

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Anett

Dejligt at høre, at det nu er lykkes for dig, at få din lampe op.

Lidt bonus info, så er dine vægge ikke bygget op på helt samme måde, da man den gang lavede det som man kalder en krydsforskallingsvæg, hvor man lagde forskallingsbrædderne på kryds/skrå.
På den måde får man ikke det samme lange mellemrum, som man gør i loftet, hvor der kun er en enkelt række brædder.

Du vil kunne se et billede af en vægopbygning her:  Krydsforskallingsvæg




Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 

Tak Allan, for "bonus info" opbygning af skillevæggene 👍☺

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis