Græsplæne vokser i 'totter'

Min plæne vokser mange steder i små græstotter, hvilket gør at den ser mere ujævn ud. Den er mange steder reélt ujævn, men totterne får det til at se værre ud. Her et billede fra en nyslået plæne:

Er det pga. for høj klippehøjde når jeg slår græsset? Jeg har en græsslåmaskine fra Stiga, og benytter klippehøjde 4 af 6 (1 er laveste). Den høje klippehøjde skydes ujævnhederne i græsplænen, der gør at hvis jeg klipper med klippehøjde 3 eller lavere, får jeg nogle steder klippet så langt ned, at rødderne bliver blottet.

Jeg er i tvivl om hvad der gør at græsset vokser på den måde, så jeg håber nogen herinde ved noget :)

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror det hjælper når du har slået den nogle gange, men prøv at sænk klippehøjden et hak, så må den æde de få højdepunkter der er.

Har du givet den lidt gødning, det er godt her i foråret.


Vi prøver igen, i morgen --

Sådan ser mange forårs græsplæner vist ud. 

Når græsset for lov at vokse lidt mere, vil den komme til at se mere plan ud, da græsset klippes i sammen højde. 

Men noget kunne tyde på at græsplænen kunne trænge til en gang topdressing, hvis den er så ujævn at du klipper i rødderne på trin  3. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

sådan ser min også ud bare vent en månedstid så er det normalt igen græsset er jo først begyndt at gro inden for den sidste uge eller 2, for 3 uger siden lå der sne !! 

Ok, tak for svar. Jeg giver den en måneds tid og ser hvad der sker. Jeg synes bare den så sådan ud det meste af sidste sommersæson, men det kan være hukommelsen der svigter.

Topdressing skal den helt sikkert have, men jeg tror ikke det helt er nok til at fjerne ujævnhederne. For 2 år siden gav jeg plænen (ca. 350 kvm) en hel palle fra Bauhaus, uden det gjorde nævneværdig forskel. Men der er nok ikke andet for at prøve igen

Frank Chr. skrev den 19-04-2018 01:07:35

Jeg tænker at plænen ikke er blevet planeret, rivet og vigtigst af alt ikke tromlet jævn efter den er (sået til) anlagt. 

 Det kunne godt tænkes. Vi overtog haven for ca. 5 år siden, så det er ikke til at vide hvordan den er anlagt.

Jeg overvejer at leje en kraftig benzindrevet vertikalskærer, og så gå lidt dybere end man egentlig burde, for også at få udjevnet nogle af de små knolde der er i plænen. Det vil sikket kræve en kraftig eftersåning og en ordentlig omgang topdressing, men vil det være en fornuftig fremgangsmåde? Har slet ikke mod på at anlægge græsplænen på ny, da det vil være meget svært at holde mine to små børn væk fra plænen det meste af en sommer.

Jeg var på planteskole idag og spurgte ind til de "græs-totter" (vi har osse det samme fænomen nogen steder i vores plæne) Svaret var at producenterne mikser 4-5 forskellige arter græsfrø. Nogen er hurig-løbere og vokser gerne ved lave forårs temperatur, andre er mere varmekrævende og langsomme i optrækket. Det er årsagen til en lidt pjuske plæne i starten. 

Jeg tror nu mere på totterne skyldes at frøene ikke har været rigtigt blandet, da der blev sået eller jorden simpelthen nogle steder er bedre til en art græs og andet sted passer en anden. Forskellen kunne være at jorden er så leret der står vandpytter om vinteren !!!

Det er muligt at se forskel på de forskellige græsarter, hvis plukker et "blad" fra de to forskellige og lægger dem ved siden af hverandre. De græsser der er god til vand er normalt mere rund og kort mens græsarter der fordre mindre fugt har et mere fladt "blad" . 

Det vil absolut ikke skade at køre en kraftig vertikalskære over stykket, hvilket du bør gøre nu. Vil anbefale du efterfølgende ikke klipper græsset kortere end 10 cm en måned efter, så græsserne får tid til at anlægge et kraftigt rodnet.

Husk ikke for meget gødning af en gang, del det op i flere omgange sommeren. Bioklipper du plænen, behøver den nærmest ingen gødning men måske en smule kalk.

Pøj pøj med jævningen.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for svaret allesammen. Jeg regner med at give den gas med en lejet vertikalskærer på mandag. Så må vi se hvad det ender med ...

Forstuvet.. tror ikke på dit projekt, kan ihf. ikke helt se logikken. Jeg ville klippe helt ned og få fat i noget muld blandet med sand og så planerer ud. Måske bruge en euro palle som glatter. Jeg har også fine totter, men mest der hvor hunden tisser over hele vinteren. Tror heller ikke det er mangel på tromle der er skyld i det. Det har bare ikke været homogent fordelt fra start. Du skriver du har boet der i 5 år. Hvordan ser plænen ud i juni-juli.

MVH




Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis