Græsplæne vokser i 'totter'

Min plæne vokser mange steder i små græstotter, hvilket gør at den ser mere ujævn ud. Den er mange steder reélt ujævn, men totterne får det til at se værre ud. Her et billede fra en nyslået plæne:

Er det pga. for høj klippehøjde når jeg slår græsset? Jeg har en græsslåmaskine fra Stiga, og benytter klippehøjde 4 af 6 (1 er laveste). Den høje klippehøjde skydes ujævnhederne i græsplænen, der gør at hvis jeg klipper med klippehøjde 3 eller lavere, får jeg nogle steder klippet så langt ned, at rødderne bliver blottet.

Jeg er i tvivl om hvad der gør at græsset vokser på den måde, så jeg håber nogen herinde ved noget :)

Min plæne vokser mange steder i små græstotter... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

PeterR: Plænen ser ok ud i juni/juli, men kun den første dag eller to efter græsset er slået  så begynder totterne at blive synlige. Jeg tror ikke totterne direkte skyldes ujævnhederne, men mere indirekte - Dvs. hvis jeg plænen var jævnere, kunne jeg slå græsset kortere, og der ville derfor gå længere tid før totterne tittede frem.

Du nævner sand og muld, men er det ikke det samme som topdressing, der er nævnt i nogle af de andre svar?

Topdressing er for det meste et velomsat tyndt lag kompost, altså næring til plænen.  

Ps. Hvis "totterne" er jævnt fordelt over hele plænen, er det jo netop fordi de hurtige græs arter er ligeligt fordelt i blandingen.   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis