Opsætte filt på celotex plader?

Jeg står i den situation, at jeg har købt et hus, hvis ydermure består af den klassiske kombination af letbeton og celutex plader. Hvis jeg regnede med at skulle bo i huset på lagt sigt, ville jeg naturligvis fjerne celutex pladerne (brandfare, risiko for svamp etc.), men da vi regner med at rive huset ned om 5-10 år, overvejer jeg at lade dem sidd. Derhar ikke tidligere været fugtproblemer, så det ville være mærkelig om de skulle opstå nu.

Jeg har imidlertid i sinde at rennovere lidt indvendigt, bl.a. skal alt tapet rives ned, og så påtænker jeg at opsætte filt. Men kan man gøre det direkte på celotexpladerne? Umiddelbart går de lidt istykker, når tapetet pilles af, men jeg tror nemt at de kan slibes plane med en rystepudser.

Alle forslag og idéer modtages med kyshånd :)

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tvivler meget på at du kan slibe celutexplader plane med noget som helst, for når overfladen er brudt, er det næsten umuligt at gøre noget ved det. Jeg ville tage pladerne ned og spartle væggene inden du sætter filt op.


fase

Jeg vil også sige at det er spildte kræfter at prøve at "forskønne" de plader...
Ned med dem  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for tilbagemeldingerne! I har jo nok ret . Jeg har lige prøvet at slå hul på en af dem, og de er blot opsat på et tyndt træskelet, der er sømmet ind i ydermuren, som i øvrigt fremstår nydeligt pudset.

Kan man godt bare “genbruge” den pudsede overflade, eller bør man opsætte gips (og evt. isolering)?

Du kan fuldspartle uden på pudset og malet det. Evt. Ofre filt på det også men for så få år?


Elektronikteknikeren

Men er det nødvendigt at spartle? Hvis pudsen er jævn, kan man så ikke vare opsætte filt direkte?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Filt er utrolig utilgivelig. Så små lunker og buler du ikke ser på rå puds bliver til synlige skygger og variationer når du filter og maler uden spartel


Elektronikteknikeren

Ah, okay, ja så er der nok ingen vej udenom. Men så tror jeg næsten bare, at jeg maler de rå vægge. Så spares der en arbejdsgang

hej ....... ja hvorfor ikke bare bruge væggene som de nu er , dog med evt rep efter søm og lister ........ en forankringsgrunder og noget maling og du har et godt resultat.........uden at det har kostet en formue ...........


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........

Så kom jeg igang! Nu viser det sig imidlertid at de rustne søm (der holder træstykkerne, som celutexpladerne er sat op på) sidder MEGET godt fast. Så når de rykkes ud, tager de pudslaget med såvel som lidt af letbetonblokkene :/

Nu er spørgsmålet så, om jeg skal blot at pudse alle væggene inden jeg fuldspartler, eller om jeg på de resterende vægge skal lade trælisterne sidde og opsætte gips, hvor celutexpladerne var før. Eventuelt kunne man isolere i mellemrummet mellem træstykkerne? Det er dog kun et par centimeter...

Hvad ville i gøre? Jeg kan ikke helt gennemskue, hvad der er smartest

Klip sømmene ved muren, og bank dem lidt længere ind med en dykker el. Lign


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også