Epoxy på teakdæk

Jeg har en ældre Eurobanker hvor teakdækket er slidt ned og ikke holder tæt mere, med fugtskader i kahyt. Den har stået tørt hele vinteren og nu vil jeg gerne lave et tæt dæk ved at coate med epoxy, evt med glasfiber forstærkning og så efterfølgende male med polyurethan feks. Hvad er andres erfaringer med sådan en fremgangsmåde? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville kikke på system West, som er epoxy, det er meget stærkt, og kan bruges sammen med glasfibermåtte, så vil et enkelt lag glasfiber være nok, til at gøre den tæt, især afslutningen i kanterne skal man være omhyggelig med, så fiberen ikke slipper med tiden.

http://www.hfmarine.dk/368/west-system-epoxy

Nu ved jeg ikke hvor dit dæk er utæt, men der findes lak der påføres i ret tykke lag, og som stadig er smidigt, det kunne måske være en mulighed, men ikke noget jeg har erfaring med,

Eks Tokin lak

https://www.linoliebutikken.dk/collections/mobelpleje/products/tonkin-lak?gclid=EAIaIQobChMI_vOi5vHA2gIVi0PTCh2pUgAQEAAYASAAEgJuYfD_BwE

Vi prøver igen, i morgen --

nu skiver du jo ikke hvordan teakdækket er lagt, er der fine'r under, kan du forvente et angreb af råd i fineren ( egen erfaring ).

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Jeg ved ikke hvordan teakdækket er lagt, umiddelbart ser det ud til at teakdækket er lagt ovenpå glasfiber, ihvertfald er der glasfiber at se nedenfra, altså set fra kahyt. Jeg tænker blot at efter en hel vinter overdækket og med god udluftning, så vil træet tørre op (og det virker meget tørt).

Jeg har besluttet mig for at lægge eet lag epoxy med glasvæv, og så prøve et system af der hedder Sani-Tred, der virker til at være en god løsning.

Hvis der kommer vand ned i kahytten, må der jo være nogle utætheder, eks gennemgående skruer/bolte.

Træ kan være uendelig længe om at blive gennemtørt, og lukker du det inde med epoxy er det super vigtigt, at træet er tørt, og den nye belægning bliver 100 % vandtæt.

Den bedste løsning er jo nok et nyt teak dæk, men det lyder jo ikke som om det er den vej du vil. Eller måske det gamle dæk kan reddes, med nye nådder og tætning at evt utætheder.

Vi prøver igen, i morgen --

du får ikke ikke epoxy til at hæfte ordentligt på gumminåderne

ErikChristensen 

hvis det er, som du siger, ville det nok være bedst at fjerne teakdækket, spartle evt. huller op og evt. male med skridsikker maling. evt. pålime skridsikkert materiale.

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også