Tykkelse på slidlag?

Hej hjemme i stuerne :)

Jeg er ved at ligge et slidlag ovenpå mit værkstedsgulv, det bliver fra 0-3cm tykt, og der skal fliser ovenpå. Jeg har brugt betonbinder på gulvet inden.  Og bruger cement i høj styrke + sand i 1:3.

Jeg har så snakket med en murer, som mener at så tyndt kan man ikke lave et slidlag, at det vil slippe undergulvet, og at jeg burde bruge flydespartel, men 1½M3 flydespartel koster jo en krig! :D

Er jeg på den gale eller rette vej? Læser man Aalborg Portlands gør det selv folder, skriver de max 2-3 cm slidlag, så jeg er vel på rette kurs.. Eller?

Hvad er jeres erfaringer?



Mvh

Morten

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ikke ret mange murere der har gode erfaringer med så tyndt et lag slidlag på beton. Mest fordi det slår fra. Personligt ville jeg smøre et tyndt lag flise lim på undergulvet umiddelbart før betonen så det bliver lagt vådt i vådt. 


km

Tak for svar km, hvornår vil det slå fra, over tid eller inden for den første uge eller to? 


Mvh

Morten

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

3-4 uger. Prøv at trække en metal pind løst  hen over det du har lagt. 

PS det er ikke sikkert at dit slår fra. Men selv om man vander godt kan nogle områder godt nå at tørre op og blive dækket med løst beton mens man arbejder med et andet område og så har man balladen. De områder hvor cement vælling og beton binder møder slidlaget vådt i vådt, er der en chance for at det binder. 


km

Der er udført utroligt mange parcelhuse på den måde gennem tiden, uden at det bliver "skruk", men der vil altid være en risiko for at det sker når der er tale om 2 forskellige lag der skal hænge sammen.


Skal man også forvande når man bruger beton binder? Det skal man vel ikke? Og er risikoen mindre med flydespartel?


Mvh

Morten

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

vi har lige fået lavet et gulv om - der var lagt et tyndt slidlag, der gennem flere år har sluppet mere og mere.. så til sidst var der store områder (flere steder 1x1 m), der slap.. Så mureren fjernede en stor del, så der kunne komme et tykkere lag på..  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Altså hvis du bruger feks beto binder støvsuger man først underlaget og derefter forvander man grundigt. Det må ikke sejle. Derefter laver man en cement vælling hvor der bruges vand og beto binder 50/50 der svummes grundigt ind i underlaget. Umiddelbart efter lægges slidlaget ud inden vællingen når at få en tør hinde. Hvis man undlader forvanding tørrer vællingen hurtigere op og man skal aktivere det igen med ny lidt tynder vælling. 


km
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også