Kældervægge efter omfangsdræn

Hej,

Vi har for 1 mdr. siden fået lavet omfangdræn og isolering omkring kældervægge af en kloakmester.

Allerede nu mærker vi en bedring af indeklimaet i kælderen 😀. Der er/var en del fugtskjolder.

Jeg har nu banket gammelt puds (med plastmaling 😕) af de indvendige ydervægge og kan mærke hvor fugtigt den rå kældervægge egentlig er...

Der opstår nu 2 spørgsmål;

1; hvor længe bør jeg vente, før der etableres nyt pudslag?

2; de resterende vægge (murede indervægge) er egentlig i god stand, men desværre med plastmaling med høj glans og et ikke særligt kønt syn. Hvordan får jeg bedst malingen af, uden at beskadige pudslaget for meget?

På forhånd tak 🙂

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan godt pudse med det samme, væggen er ligeglad, det er det med malingen du skal vente med til det er helt tørt.
Her er hvad jeg gjorde. Duppede/malede grovvæggen med fliseklæb med en stor pensel, væggen var meget porøs, huset er 100 år, brugte den blå fra Lib. Efterfulgt vådt i vådt med 9% strandmørtel 1-10 cement. Til sidst Cempexo / Maxxit mur / cement maling, det eneste der dur. Det er nu 8 år siden, det holder stadig, pudsen bliver ikke skudt af som der hvor det er malet med plastic maling. Cempexo er 100% uorganisk.
Så havde jeg her i januar også 30mpudset væg med højglans plastic maling, sikke noget lort. Det tog ca. 5 dage med en alm. murhammer, meget små bank, at fjerne alt løst puds og maling. Pudsede efterfølgende væggene, denne gang ikke et særlig tykt lag. Så Cempexo igen.
Der er masser af historiske indlæg med det du er ude i. Spørgsmålet er her ofte.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Den gamle maling kan ud fjerne med brun saebe og plast film.

Smoer overfladen ind i brun saebe (det der er ala bloedt smoer i konsistens), og pak det ind i husholdnings film e.l.

Vent en til to dage, saa kan du skralde den gamle maling af i en stor flage.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for svar !

PeterR, når du siger fliseklæb fra Lib, skal det kostes på, eller hvordan lavede du blandingen ? Mht. cement-maling, har jeg lade mig fortælle, at det er svært at arbejde med og giver et groft overflademønster, hvordan undgås det?

Steensen, har sæbet et mindre område ind - så glæder mig til at se effekten :-)

Fliseklæb blev bare malet på med en meget stor pensel. Jeg ønskede den grove overflade. Det blev rullet på. Ja cempexo er lidt svært at arbejde med. Jeg syntes nu slut resultatet er flot. Man hvis du vil have det helt glat ved jeg ikke, hvad der findes af ikke organiske maling. I et tidligere indlæg stod der, at en prof. maler anbefalede plast maling. Det har du og jeg set effekten af.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Silikatmaling  https://www.bolius.dk/silikatmaling-19115/


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Mht. maling så har jeg brugt den her til mine kældervægge. Giver en glat overflade og er nem at arbejde med. Købt i den lokale Farve og Lak for ca. 1.000kr.

http://www.suedwest.de/de/produktwelt/produktdetail_1536.html

Hej JohnnyW, hvor længe siden er det du har malet, og er der absolut ingen tegn på fugtophobning eller sorte pletter.

Der står der er organisk materiale i.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Det er halvandet år siden. Jeg malede ét værelse med cempexo og ét med  Südwest'en. Jeg vil lige, at Südwest'en står pænest - men der er skjolder hist og pist ved begge. 

Skjolder på cempexo eller det andet eller begge produkter...


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Rigtig silikat maling indeholder ikke organiske stoffet. Det er bare at købe en som er uden.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også