Fejl-oliering på køkkenknive

Hej, jeg ved ikke om jeg har fået lagt dette indlæg ind under det rigtige emne, hvis ikke beklager jeg.

Jeg står i den dumme situation, at jeg efter at have være i Bauhaus for at købe olie til nogle indendørs hyldr, blev rådgivet om at bruge en bestemt olie. 

Inden jeg ville give hylderne, gav jeg mine køkkenknive en tur med olien, og det er først efterfølgende, at jeg fik læst ordentligt bag på bøtten. Her står, at det er til udendørsbrug - døre, vinduer osv. Olien indeholder biocidet iodo proponyl butyl carbamat, hvilket jeg har slået op, og det lyder temmeligt giftigt.

Jeg vil derfor hører jer ad, om I tror knivene er gået tabt - da jeg selvfølgeligt ikke ønsker at kontaminere min mad - eller om I mener de stadigt kan bruges eller reddes?

EDIT: olien der er brugt er GORI Transparent træolie, Ædeltræ nr. 107

- Casaa

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan læse den fulde sikkerhedsbeskrivelse her

https://buyat.ppg.com/EHSDocumentManagerPublic/documentSearchInnerFrame.aspx?CodeCondition=IsEqualTo&CodeValue=10130DSC80107&Form=4bed73286dff70d10000,4c7ea7b194d733040000&Language=da-DK&SuppressSearchControls=True&FolderID1=574&SearchAllPublicFolders=False

Konklusionen er, at det ikke anses for at være giftigt eller sundhedsskadeligt.  Så du burde bare kunne vaske knivene godt af. Hvis det kniber med at få olien af, så vask dem først med mineralsk terpentin, idet det står anført til at skulle bruges ved rengøring af værktøj som man har brugt i forbindelse med olien. Herefter en god gang vask og du kan skære bøffer igen.

Jeg går ud fra, at det er træskafter på knivene, som du har givet olien. Hvis de bliver kedelig efter rensning, vil jeg anbefale, at du bruger alm. madolie til at smøre dem med.

Kurt B. Andersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også