Akustikplader ovenpå gipsloft

Hej.

Vi har et køkken-alrum med loft til kip med almindelig gipslofter. Da vi overvejer at skifte trægulvet i rummet til klinker går vi også med tanker om at få et akustikloft op, da vi tror det vil blive nødvendigt for akustikken. Mit spørgsmål er så følgende: er der nogen måde hvorpå man kan installere akustikpladerne i gips (dem med små huller) ovenpå det eksisterende gipsloft eller skal man rive alt det gamle ned sådan der kun er forskalling og isolering tilbage?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har klinker i køkken, ingen problemer med akustik.

Har man hårde gulve, vægge og lofter er der et akustik problem. Det opdager man når man er med til børnefødselsdag, hos nogen der har troldtek lofter. 

Den allerbedste dæmpning får man når lyden kan gå igennem noget porøs og dæmpes i noget blødt. 

Så enten akustikplader op med lidt isolering på bagsiden, eller pille nuværende loft ned, så lyden kan komme op i isolering og "dø ud"

Hvis du ikke piller nuværende plader ned, så får du måske problemer med elinstallationer der ikke kan nå ned til udtag. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu ved jeg ikke hvor perfektionistiske I er - men man kan lave "felter" med lydgips ovenpå det eksisterende - dette er akustikplader med en speciel filt bag på. Mener det er danoline som har disse - de ligner lidt de loftplader som sidder I instituioner. Dette er nok den nemmeste løsning - dog ikke den pæneste i mine øjne

Alternativt kan man skære et hul I eksisterende loft og indsætte almindelig lydgips her i - et lidt mere omfattende projekt som indebærer spartling og maling af loftet igen - men resultatet bliver at loftet ser ud som om det er "lavet" med det..

Jo større areal man kan få dækket med akustik plader eller troldtekt des bedre virkning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har gjort det på begge måder. 1. sal har jeg sat akustik plader op med rockwool bagved. i stue etagen har jeg sat dem op på forskalling hvor der er gips ovenover og jeg syntes ikke der er de store forskelle på de 2 lyddæmpninger.. 

Men jeg vil til hver en tid sætte akustik plader op. Det giver bare så meget ro og ingen rungen som der ellers kan være. Har man først prøvet den akustik som de giver går man ikke tilbage


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også