Kan man reparere en boremaskine?

Min  boremaskine har besluttet sig til at det eneste bor, den kan arbejde med, er en str. 5 murbor. Det er i hvert fald det bor, den har bidt sig fast i og nægter at slippe 🙄

Den har truet med det før, hvor jeg har kunnet lokke for den, men denne gang er den uhjælpeligt stædig. 

Kan man reparere på sådan en? Kan det svare sig? Det er en black and decker, som nok lige har ramt den forkerte side af to år, og som ikke er sådan særligt overbrugt... 

Mvh Tina 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Altså boret sidder fast i chucken? Er det et billigt bor? Og en batteridrevet skruemaskine?


Elektronikteknikeren

Ja, og hvad den sidder fast i ved jeg ikke, men uanset hvor lavt eller højt gear jeg kører den i og hvor meget jeg holder imod, så hakker den bare over (også på bore funktion) 

Det kan ske med de billigste bor at de er så bløde at kæberne sætter sig fast.

Når du skal have et bor fri, så brug den manuelle metode hvor du holder maskinen godt fast med den ene hånd, og drejer patronen med den anden. Altså ikke bruge maskinens motor, men ren håndkraft.


Elektronikteknikeren

Haha, jeg har aldrig hørt om den manuelle metode, men må give det et forsøg, tak 😊

Annonce

Det er den eneste der duer...


Elektronikteknikeren

Jeg reparerer en del boremaskiner, og deriblandt batteri makiner. Det er ikek så tit at du går fast i patron. Men forleden var der en, og den fik med alle tangenter, alligevel kom der spåner op fra patronen når den kunne køre. Next stop skraldespand.

Du kan sprøjte noget rustløsner ell.lign ned i borepatron. Så sættes den i skruestik eller tag fat med en rørtang. Så kører du i små huk baglæns med boremaskine. Giver den sig lidt, så kører frem og tilbage indtil smørelsen har fordelt sig. 

Bagefter olie eller tynd fedt- 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak Erik 😊 mine små tøsefingre er bestemt ikke nok her 😉

evt afmonter borepatronen og monter en ny selvspændende.

der sidder en skrue i bunden af patronen med omvendt gevind

jetdirect: Det er jo så ikke lige så nemt når der tilsyneladende sidder et 5 mm mur bor i. som ikke kan komme ud.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis