Dampspærre etage ejendom

Hej 

Vi er i gang med at renovere lejlighed 3 etager. 2 ejer.

Vi vil gerne have dampspærre mellem lejligheden for at undgå lugtgener fra underboen.

Men er i tvivl om dampspærre er den rigtige løsning.

Af hvad jeg kan læse er det ikke et problem så længe begge lejligheder er ens temperatur.

Men hellere ikke noget der et krav.

Der var lagt plastik mellem lejlighederne i det gamle loft dog ikke fuget.

Håber der nogen der kan hjælpe.

41 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil mene at det er en dårlig ide, da du jo ikke kan vide at der altid er den samme temperatur og luftfugtighed på begge sider af dampspærren.
Hvad nu hvis den ene sal har 22 grader, og har lige været i bad, og lader døre til badeværelset stå åben og koger kartofler i køkkenet uden emhætten tændt, samtidigt med den anden sal lufter ud og har 18 grader ?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tænker også for at undgå hvis der gennemtræk fra underboen at det ikke skulle trække op gennem etagerne 

Og Vil helst undgå at begge lejligheder lugter af fx stegt flæsk

Du afgiver i gennemsnit 2,5 liter vand i døgnet til dine omgivelser, dertil kommer så madlavning, tøjvask og planter, så der skal luftes grundigt ud for at holde fugten nede på et acceptabelt niveau. Derfor vil fugt nivauet svinge voldsomt op og ned, og derfor ville jeg være bekymret for at den fugt sætter sig i loft/gulv, fremfor på koldere vinduer, jævnfør hvad jeg skrev før.
 
Jeg har ingen ide om hvordan man undgår lugt, andet end ordenlig udluftning. I etagebyggeri er det vel på sin plads med fælles en "skorsten" til emhætter, så "stegt flæsk" netop ikke bare blæses ud af et rør i facaden og ind af oven eller underboens vinduer.  

Før i tiden brugte man lerindskud, i etageadskillelser, som dels var brandhæmmende og lyddæmpende... jeg gætter på der findes nyere produkter til den slags.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis der så ingen spærre er trækker fugten vil bare op i spær og gulvvarme pladerne ?

Tænker spærre stoppes evt fugt optræk til spær og fordelings pladerne i spånplade

Annonce
Preben75 skrev den 13-04-2018 16:34:34

Hvis der så ingen spærre er trækker fugten vil bare op i spær og gulvvarme pladerne ?

Tænker spærre stoppes evt fugt optræk til spær og fordelings pladerne i spånplade

 Det kommer vel an på hvilken side af dampspærren fugten sætter sig på, det kan du vel ikke forudsige.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Man må antage at fugten stiger opad

du har aldrig dampspærre i en etageadskillelse, din dampspærrer følger altid udvendige vægge og øverste loft. eller vil du have komme til at have flere dampspærre i dit byggeri og derved vil træ og andet rådne. færdig bum

Hvad så med isolering? Er papir uld så bandlyst? Det fungere jo som dampspærre

papiruld fungere ikke som dampspærre, der findes en udgave af papirulden, der kan kombrimeres så tæt, at der i et 2020 hus, vil kunne bestå en trykprøvning uden opsætning af dampspærre, men den har ikke samme egenskab som dampsærre, derfor er dette ikke bandlyst, men i forhold til en etageadskillelse, i et renoveringsprojekt, ville jeg ikke benytte papiruld, pga besværet med at få det etagen. 

Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis