Dampspærre etage ejendom

Hej 

Vi er i gang med at renovere lejlighed 3 etager. 2 ejer.

Vi vil gerne have dampspærre mellem lejligheden for at undgå lugtgener fra underboen.

Men er i tvivl om dampspærre er den rigtige løsning.

Af hvad jeg kan læse er det ikke et problem så længe begge lejligheder er ens temperatur.

Men hellere ikke noget der et krav.

Der var lagt plastik mellem lejlighederne i det gamle loft dog ikke fuget.

Håber der nogen der kan hjælpe.

Hej  Vi er i gang med at renovere lejlighed 3... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nu har jeg været igang med at søge, og fundet ud af at det er i orden med en tæt dampspærre, forudsat der er nogenlunde ens temperatur på begge sider af dampspærren.

En mere sikker løsning er dog en diffusionsåben dampbremse som f.eks. DAFA DiFoil.

Den holder lufttæt, men tillader samtidig konstruktionerne at ånde. En fordel hvis der er temperaturforskel.

 https://www.dafa.dk/produkter/byggeri/produkter-(byggeri)/dafa-difoil-dampbremse?gclid=CjwKCAjwk9HWBRApEiwA6mKWaYg_TguhQhie-zn9ZZq11shW9FRwRK3F4LFvD_CsbwzeMbSOw73z7xoCSLEQAvD_BwE


Søren O
Søren O skrev den 16-04-2018 14:26:48

Nu har jeg været igang med at søge, og fundet ud af at det er i orden med en tæt dampspærre, forudsat der er nogenlunde ens temperatur på begge sider af dampspærren.

En mere sikker løsning er dog en diffusionsåben dampbremse som f.eks. DAFA DiFoil.

Den holder lufttæt, men tillader samtidig konstruktionerne at ånde. En fordel hvis der er temperaturforskel.

 https://www.dafa.dk/produkter/bygge...LEQAvD_BwE

 Jeg vil gerne se din kilde så. For det er da noget værr3 vås.  Hvis der ligger 200 mm isolering pp den øvre side af isoleringen og stort set ingenting pp undersiden. Så har du allerede en temperatur forskel. For varmen der kommer nede fra vil forsvinde meget hurtigere end varmen som gulvvarmen vil give på oversiden.. derudover lyd3r det til at der ingen speciel varme er ved underboen og man installere selv gulvvarme. Der fik du din forskel og sig hej til svampebob firkant..  

Ps Google er ikke altid din ven. 

Preben75 skrev den 16-04-2018 08:04:01

  1. S
  2.  Nu vi ved at være oppe i årerne og vores gamle underbo var der intet problem med. Og nu vælger man ikke selv sine naboer.

  3. Hmm jeg søger den bedste løsning for huset og for os selv for at gøre vores sidste tid bedst muligt. Så alle råd tages i mod. Men at man er sart og ikke kan bo i byen det noget pjat. Vi er alle forskellige mennesker viste ikke dette forum kun var for raske folk.

 Preben hvor meget isolering er der pt nu i etageadskillelsen? 

Og hvordan er konstruktionen helt præcist opbygget?

Hej tømrer - jeg har sendt en personlig besked til dig med min kilde.

Jeg mener ikke at det er noget vås hvad jeg skriver. Det kan være overordentligt vigtigt at få spærret af til underboen, og løsningen ser ud til at være en diffusionsåben "dampbremse" som tillader eventuel fugt at passere, samtidig med at lugt holdes tilbage. Det er jo ikke et tilfældigt stykke plastik der bliver anvendt, men et højteknologisk produkt som der er brugt mange resurcer på at udvikle. 

Jeg håber at trådstarter har fået noget at gå videre med.


Søren O
tømreren22 skrev den 16-04-2018 19:23:17

 Jeg vil gerne se din kilde så. For det er da noget værr3 vås.  Hvis der ligger 200 mm isolering pp den øvre side af isoleringen og stort set ingenting pp undersiden. Så har du allerede en temperatur forskel. For varmen der kommer nede fra vil forsvinde meget hurtigere end varmen som gulvvarmen vil give på oversiden.. derudover lyd3r det til at der ingen speciel varme er ved underboen og man installere selv gulvvarme. Der fik du din forskel og sig hej til svampebob firkant..  

Ps Google er ikke altid din ven. 

 Der kommer omkring 350 mm isolering i mellem lejlighederne og udført gulvvarme i begge etager.

Annonce
tømreren22 skrev den 16-04-2018 19:24:09

 Preben hvor meget isolering er der pt nu i etageadskillelsen? 

Og hvordan er konstruktionen helt præcist opbygget?

 Det gamle var måske 150 mm plus 2 sæt loft. 

Det nye bliver 350 mm + i mellem og 400 mm på loft. Der er udført dampspærre i hele 1 sal som er fuget på muren.

Til tømreren22:

Du mener vel terrændæk når du skriver betondæk, og ikke en etageadskillelse af beton?

Jeg er dog enig i at hvis der er fugtpåvirkninger nedefra skal der altid en fugt/dampspærre til.


Ellers:

Tætningen mellem 2 etager behøves ikke bestå af en dampspærre (undtagen hvis der er fugttekniske grunde til dette), men kan sagtens etableres med andre materialer som f.eks dampbremse, gipsplader (som samtidig er lyddæmpende).

Bare det er lufttæt (i hele lejligheden) nedsættes lugtgenerne jo!

Hvis temperaturen er nogenlunde den samme på begge side af etageadskillelsen, sker der ikke noget ved at etablere en damp/fugtspærre i den, men hvorfor bruge en dampspærre når andet kan gøre det? (temperaturforholdene kan jo ændre sig på et tidspunkt).

Jeg har ofte monteret dampspærre i parcelhuse, hvor der er etageadskillelse.

Orla Nautrup skrev den 17-04-2018 07:25:22

Til tømreren22:

Du mener vel terrændæk når du skriver betondæk, og ikke en etageadskillelse af beton?

Jeg er dog enig i at hvis der er fugtpåvirkninger nedefra skal der altid en fugt/dampspærre til.


Ellers:

Tætningen mellem 2 etager behøves ikke bestå af en dampspærre (undtagen hvis der er fugttekniske grunde til dette), men kan sagtens etableres med andre materialer som f.eks dampbremse, gipsplader (som samtidig er lyddæmpende).

Bare det er lufttæt (i hele lejligheden) nedsættes lugtgenerne jo!

 Nej jeg mener etageadskillelse. Bygget med et lag betonelementer, hvor der udlægges flamingo, rivenet og gulvvarme slanger, derefter laves der en kasse og det støbes oven på 

Lyder til at det primære problem er lugt. I så fald er det klart bedst at lave et lille overtryk i din lejlighed - da der så ikke vil kommer lugt ind fra naboen (lavere tryk).

Det svage overtryk kan laves ved at tilføre luft udefra ind i din lejlighed med en ventilator - problemet er så at det kan blive koldt i dette område.


Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis