Dampspærre etage ejendom

Hej 

Vi er i gang med at renovere lejlighed 3 etager. 2 ejer.

Vi vil gerne have dampspærre mellem lejligheden for at undgå lugtgener fra underboen.

Men er i tvivl om dampspærre er den rigtige løsning.

Af hvad jeg kan læse er det ikke et problem så længe begge lejligheder er ens temperatur.

Men hellere ikke noget der et krav.

Der var lagt plastik mellem lejlighederne i det gamle loft dog ikke fuget.

Håber der nogen der kan hjælpe.

Hej  Vi er i gang med at renovere lejlighed 3... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hellere ikke hvis det kan puttes i oppe fra?

Har du et alternativ til lugtgener? 

Og du vil hellere ikke ligge plastik op uden at fuge?

Umiddelbart kan jeg ikke se noget problem i at montere dampspærre mellem etagerne. Det skulle der ikke ske noget ved, så længe ar damptrykket er nogenlunde ens på begge sider af dampspærren.

Jeg kunne dog godt tænke mig at Ole Nautrup kom med en kommentar.


Søren O
Søren O skrev den 14-04-2018 21:34:05

Umiddelbart kan jeg ikke se noget problem i at montere dampspærre mellem etagerne. Det skulle der ikke ske noget ved, så længe ar damptrykket er nogenlunde ens på begge sider af dampspærren.

Jeg kunne dog godt tænke mig at Ole Nautrup kom med en kommentar.

 Umiddelbart er der en grund til at en dampspærre kun monteres i klimaskærmen og maks der maks må være 1/3 del af isoleringstykkelsen på den varme side af dampspærren, der er for at undgå kondens, og derved fugt og skimmelsvamp.
Så giver det da absolut ingen mening at sætte en dampspærre op i en etageadskillese mellem 2 opvarmede rum. så drop det der damptryk osv.

Der må ikke være en dampspærre! 


https://www.bolius.dk/dampspaerre-i-etage-adskillelse-335/

Hvis der havde været et betondæk, og der skulle udlægges trægulv, ville man benytte en fugtspærrer, for at fugt fra betonen ikke går i trægulvet. 

Preben75 skrev den 14-04-2018 18:29:16

Hellere ikke hvis det kan puttes i oppe fra?

Har du et alternativ til lugtgener? 

Og du vil hellere ikke ligge plastik op uden at fuge?

 nej jeg vil heller ikke udlægge en dampspærre uden at fuge den, for så vil dampspærren ikke være tæt, og det er ligeså ødelæggende som at ligge en tæt dampspærre.
alternativt er vel bare at fylde det op med bats, jævnfør reglementet, det burde være nok. 

Annonce

Altså tænker hvis der er isolering i mellem etagerne og et gipsloft feks - kan jeg ikke der skulle komme de ville lugtgener til overboen - nu har jeg selv boet i en gammel etageejendom, og der var ikke lugtgener fra underboen - man kunne dufte lidt madlavning ude i trappeopgangen, så undgå den dampspærre, og undgå og risikere diverse komplikationer.. 

Hvor meget isolering skal der så til for jeg ikke kommer til at lugte hans tunge røg fra cerutter?

Er hans loft revnet og utæt siden det kan komme igennem hans loft ???? Jeg tror at lugten kommer andet steds fra evt. Igennem et fælles aftrækskanal til emfatisk eller ud luftning fra badeværelse kan også komme fra opgang , har jeg slv oplevet for år tilbage med en underboen DR var storryger vi kunne lugte inde i vore leglighd hver gang hun åbnede døren ud til opgangen, men ligefrem gennem loft som sikkert er pudset eller gips det er tvivlsomt. 

Til tømmeren: Vis mig lige et sted der står står at der ikke må være dampspærre i etageadskillelsen.

Jeg er enig med dig i at dampspærren i klimaskærmen max må ligge 1/3 inde i isoleringen, for at vanddamp ikke kondenserer. 

Men årsagen til at vanddamp kondenserer er altså at det bliver afkølet. I en etageadskillelse mellem 2 lejligheder er der ingen afkøling, og altså ingen kondensering, så jeg ser intet problem i at montere dampspærre. 

Jeg forstår udmærket trådstarter gerne vil undgå cerutrøg, så for ham er det altså et problem.


Søren O

Søren O
Kan du garantere at der feks ikke er kæmpe forskel på luftfugtigheden og temperaturen ud i al fremtid mellem etagerne? Næppe.
Som jeg skrev, hvad vil der ske, hvis den ene etage tager bad og koger pasta uden at tænde emhætten og lukke døre, samt har fuld knald på varmen, mens den anden etage lufter ud på iskold vinterdag og glemmer at lukke vinduet efter de sædvanlige 10 minutter, fordi de er taget på arbejde...
Eller den ene etage står tom og ikke er opvarmet gennem længere tid...
Så kan der sagtens blive en temperaturforskel i etageadskillelsen der er stor nok til at dampen fortætter sig, og så har vi balladen.
Du kan vel ikke stille krav til din over/under bo, om hvor koldt eller varmt vedkommende må have det i sin lejlighed    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis