Mini Sav værk

Hej

Er der nogle som har erfaring med sådan et Mini Savværk?https://www.primusdanmark.dk/savvaerk/3010-mini-savvrk-med-24-motorsav.html

Vil gerne lave/gemme noget af det Råtræ jeg fælder (ikke fyrretræ).
Ved godt det nok er billigere at købe.

Saven er nok ikke den bedste men brugen vil også være begrænset måske en gang om året (undtagen lige her i starten)
Hvad kræver det af særlig vedligehold?

Endelig hvor en 5 graders vinkel på kæden?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
JonDop skrev den 13-04-2018 11:20:42

Hej

Er der nogle som har erfaring med sådan et Mini Savværk?https://www.primusdanmark.dk/savvae...orsav.html

Vil gerne lave/gemme noget af det Råtræ jeg fælder (ikke fyrretræ).
Ved godt det nok er billigere at købe.

Saven er nok ikke den bedste men brugen vil også være begrænset måske en gang om året (undtagen lige her i starten)
Hvad kræver det af særlig vedligehold?

Endelig hvor en 5 graders vinkel på kæden?

Nej ikke den der, men for mange år siden lavede jeg en opstilling nogenlunde magen og den har savet mange gran, fyr og elmebrædder ud. Du skal dog være obs. på at de brædder du bruger som skinne i begge ender skal fastgøres forsvarligt til stammen, ellers bliver det "hist hvor vejen slår en bugt" brædder. 

Vil mene du ikke kan styre saven lige gennem stammen uden du køre på skinnerne hele vejen ned, men som sagt har jeg ikke prøvet vidunderet der.

Brædderne skal efterfølgende i gennem en tykkelseshøvl hvis de skal ligne noget fra et savværk.

Det kræver vel ikke mere vedligehold end hvad der normalt kræves for at holde en sav. Dog skal du være opmærksom på det kræver en del hypper på motoren for det skal gå nogenlunde tjept. Den sav jeg brugte havde 7,5 hp til en fuldsize 3/8" kæde.

Filevinklen er mindre på en kæde der skal skære på tværs/langs af årene på en stamme. Har aldrig selv forsøgt at file en kæde i øg for at spare nogle få basøre. Kæderne til den skæremåde har jeg altid købt mig til  ved et firma der sælger proff saveudstyr.  

Pøj pøj med opsavningen.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg har faktisk sidsteår lavet nogenlunde sådan et stativ, men har ikke taget den i brug endnu. Der er købt den største Stihl elektrisk kædesav til formålet. Den er så monteret med en ca. 90 cm 3/8 sværd. Det eneste der endnu er savet er nogle 50-70 cm skiver af ende træ. Så der passer den oprindelige slibevinkel jo. De blev skåret håndholdt. 

Vi regner med at skære nogle meget bredde Kalmar bræddder ( med bark på begge kanter) 

Min kammerat er tidligere skovarbejder, og har meget forstand på slibning, så det bliver sjovt at komme til at lege med det. 

Hvis træet er meget tykt regner jeg med at efter 1. savning kan man undvære styreskinner, og i stedet lade den glide på den sidst skårne flade. Men det er naturligvis vanskeligt i tynde stammer. Der er et hav af youtube videor.

PS. Vi var i 2017 på tur ud på pampassen i den sydlige del af Paraguay i Sydamerika. Der besøgte vi nogle kvægpassere  (cowboys). En af dem havde lavet brædder, meget fine, med håndholdt motorsav. Hold da op når man rejser rundt lærer man at der er mennesker i andre dele af verden der har et godt håndelag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis