JonDop skrev den 13-04-2018 11:20:42
Hej
Er der nogle som har erfaring med sådan et Mini Savværk?https://www.primusdanmark.dk/savvae...orsav.html
Vil gerne lave/gemme noget af det Råtræ jeg fælder (ikke fyrretræ).
Ved godt det nok er billigere at købe.
Saven er nok ikke den bedste men brugen vil også være begrænset måske en gang om året (undtagen lige her i starten)
Hvad kræver det af særlig vedligehold?
Endelig hvor en 5 graders vinkel på kæden?
Nej ikke den der, men for mange år siden lavede jeg en opstilling nogenlunde magen og den har savet mange gran, fyr og elmebrædder ud. Du skal dog være obs. på at de brædder du bruger som skinne i begge ender skal fastgøres forsvarligt til stammen, ellers bliver det "hist hvor vejen slår en bugt" brædder.
Vil mene du ikke kan styre saven lige gennem stammen uden du køre på skinnerne hele vejen ned, men som sagt har jeg ikke prøvet vidunderet der.
Brædderne skal efterfølgende i gennem en tykkelseshøvl hvis de skal ligne noget fra et savværk.
Det kræver vel ikke mere vedligehold end hvad der normalt kræves for at holde en sav. Dog skal du være opmærksom på det kræver en del hypper på motoren for det skal gå nogenlunde tjept. Den sav jeg brugte havde 7,5 hp til en fuldsize 3/8" kæde.
Filevinklen er mindre på en kæde der skal skære på tværs/langs af årene på en stamme. Har aldrig selv forsøgt at file en kæde i øg for at spare nogle få basøre. Kæderne til den skæremåde har jeg altid købt mig til ved et firma der sælger proff saveudstyr.
Pøj pøj med opsavningen.