Leca nødder langs kælder ydermur

Hej.

Vi bor i et lille rækkehus, hvor vi på havesiden har jord helt op til kælderlofts højde. Grundspejlet er en helt del lavere, men der er lavet løftede terrasser, hvilket er grunden til at jorden er så højt oppe.

Jeg overvejer om vi kan lave en lille forbedring af fugt/vand i muren og samtidig opnå en isolerende effekt, ved at grave ca 1 meter ned langs ydermuren og fylde op med Leca nødder? Vi har ikke råd til rigtigt omfangsdræn, så jeg tænker om dette kunne være en løsning for at holde muren lidt mere tør og varm?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
michaelvestergaard skrev den 13-04-2018 11:16:21

Hej.

Vi bor i et lille rækkehus, hvor vi på havesiden har jord helt op til kælderlofts højde. Grundspejlet er en helt del lavere, men der er lavet løftede terrasser, hvilket er grunden til at jorden er så højt oppe.

Jeg overvejer om vi kan lave en lille forbedring af fugt/vand i muren og samtidig opnå en isolerende effekt, ved at grave ca 1 meter ned langs ydermuren og fylde op med Leca nødder? Vi har ikke råd til rigtigt omfangsdræn, så jeg tænker om dette kunne være en løsning for at holde muren lidt mere tør og varm?

 Uden at have den store erfaring (udover vi har fået lavet et dræn) tænker jeg at det er en meget dårlig løsning. Lecanødderne vil fungere som transport for regnvand og du vil blot få vandet skubbet længere ned, og da vandet ikke kan løbe fra vil det ophobe sig ved din mur.

Det giver god mening, tak.

Spørgsmålet er så, om jeg selv kan lave et drænrør med fald ned til resten af haven (som ligger lavere). Eller om jeg skal få lavet det til kloak (af en autoriseret) - i den forbindelse tænker jeg bare om det er dumt ikke at grave endnu længere ned, eller om 1 meter stadig vil være en forbedring? Det bliver bare meget dyrt hvis der skal dybt ned og alt laves af professionelle.

For et stykke tid siden var jeg ude for at besigtige et hus, hvor man havde gravet ca. 1 m ned som der beskrives her, og det kunne tydeligt ses indvendigt i kælderen, hvor man havde stoppet  da der var kraftig opfugtning herfra og ned til gulvet, og der var endda etableret dræn ca. 1 m nede.

Ok. Så den nederste del af muren blev mere våd end den var tidligere? Det er jo ikke hensigten i hvert fald.

Ok, jeg troede at drænrøret sørgede for at vandmængden længere nede ikke blev forhøjet?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis