Hjælp til overdækket terrasse

Hej, jeg skal lave en overdækket terrasse på 5 x 3 meter. Jeg bruger 16 mm termotag som kan holde til spærkonstruktion (dvs. Plader lægges på spærene i længderetningen med 100 cm mellemrum. I den ene side monteres spær på mur og i den anden side på tre stolper. Jeg vil gerne lave et minimalistisk design og påtænker at bruge 195 x 45 spærtræ til det hele. Jeg vil skære i træet i samlinger, så remmen og spær flugter. Derudover vil jeg bruge så få beslag som muligt. Påtænker stolper skal være 100 x 100. Lyder alt dette ok? Bør jeg sætte to remme op (en på hver side af stolpen) eller kan jeg nøjes med en?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

På kun 3 meter spænd, behøver du ikke mere end 125 mm spær. 100x100 høvlet ned til 95 er OK. Kun een rem. Prøv om du kan save et hak ud i stolpen så remmen kan "undersænkes" og hvile på stolpen, istedet for beslag. Så kan du nøjes med et par bræddebolte.


 

Normalt regner man med at nedbøjningen på et bjælkespær maksimalt må være 1/400 af spændvidden. Hvis man lægger et let tag svarende til 25 kg/m2 (16mm thermoplader vejer ca. 2,5 kg/m2), så kan 45x145mm spærtræ spænde 2,55m. Hvis det alene skal overholde styrkekravet, og der godt må være mere nedbøjning, så kan det i stedet spænde 2,89m. Begge disse er ved en spærafstand på 1m, samt et tag der vejer 10x så meget som det du skal montere. Jeg turde dermed uden problemer bruge 45x145mm spærtræ til en spændvidde på 3m. Hvis du er nervøs mht. sne om vinteren, så kan man jo altid sætte en lægte midt under hvert enkelt spær.

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med "skære i træet i samlinger, så remmen og spær flugter"?

Mht. remmen, så bør en 45x145mm bjælke også kunne klare det. Hvis du vil være helt sikker kan du gå op i en højere styrkeklasse, eller lave det hele i 45x170mm spærtræ. Det er ikke sikkert at alle trælaste har det hjemme, men de fleste kan bestille det hjem til dig.

Jeg er selv i gang med et lign. projekt i en lign størrelse og jeg bruger 45x125 til spær. Det er rigeligt! Du skærer hak ud i toppen af dine stolper, hvor din rem kan ligge ( så top af stolpe og top af rem flugter) og så smider du en bolt igennem.

Hvis du er nervøs for spærstørrelsen kan jeg fortælle at min carport, som har et frit spænd på ca. 6 meter, er konstrueret med 45x195. 

Kig evt her for dimensionering

http://www.bygselvtegninger.dk/Fastlock%20Inspiration_2008.pdf

Tak Nikolaj og Moller for gode brugbare svar. Nikolaj, mht flugte rem og spær.. med det mente jeg hvordan man sætter dem sammen så spær ikke ligger ovenpå rem men i samme højde (uden brug af bjælkesko)

Annonce
kbjensen skrev den 13-04-2018 13:20:58

Tak Nikolaj og Moller for gode brugbare svar. Nikolaj, mht flugte rem og spær.. med det mente jeg hvordan man sætter dem sammen så spær ikke ligger ovenpå rem men i samme højde (uden brug af bjælkesko)

 Okay, på den måde. Det ville jeg ikke råde dig til at gøre. På denne måde mister du rigtig meget af styrken i rem/spær, alt afhængigt af hvad du skærer i. Jeg vil anbefale dig at bruge en bjælkesko med indadvendt flig, da alt træet så bevarer sin styrke: Se her! 

Alternativt findes der beslag som dette, men som du kan se er de umiddelbart beregnet til bredere bjælker, da selve beslaget er 62mm bredt. Jeg har ingen erfaring med disse, så ved ikke om de kan bære.

For lige at supplere bruger jeg selv ovenstående løsning med indadvendte bjælkesko. Det er den bedste løsning jeg har fundet i min research.

Ok, Jeg synes nu bare at beslagene er grimme : ) jeg kunne jo også gå lidt op i str. Altså 45 x 195 og så skære i brædderne. Fandt lige en video på det: https://goerdetselv.dk/tag/facade-slav-spaer-til-et-halvtag

kbjensen skrev den 13-04-2018 13:59:26

Ok, Jeg synes nu bare at beslagene er grimme : ) jeg kunne jo også gå lidt op i str. Altså 45 x 195 og så skære i brædderne. Fandt lige en video på det: https://goerdetselv.dk/tag/facade-s...et-halvtag

 Det kan stadig ikke anbefales. Hvis du gør det, vil du kun have lige omkring 100mm tilbage af rem og spær til at bære. Hvis der ikke MÅ være synlige beslag, så vil jeg mene det er bedre at stikke den nogle voksne skruer ude fra og ind i enden af spærene. Men jeg ville til enhver tid bruge bjælkeskoene!!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis