Gulvarme i et 60'er hus og flyt vægge. HJÆLP!

Jeg har købt dette hus, og skal til og igang at total renover det.
(Plantegning er ikke helt som på dette billede i dag)

Men jeg ønsker endnu mere forandring - Kan I hjælpe mig med nogle af væggene er bærende?
Noget jeg skal tage hensyn til, inden jeg bare banker ned.  

På brygges og badeværelse (Badeværelse og gang bliver lagt sammen) ønsker jeg at få gravet ud til gulvvarme, er der noget jeg skal forholde mig til det? (Det ligner jo der ikke er sokkel under indermurrene, kan det blive en ufordring når jeg graver ud?)

Håber I kan hjælpe mig lidt, skal selvfølgelig have et par håndværker ind over - men jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om hvad jeg kan forvente.

På forhånd tak :)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis murene står på betongulvet, så skal de understøbes, for at du kan få plads til den ønskede isolering under gulvvarmen. Muligvis du ogå skal understøbe ydermuren hvis fundamentet ikke går så langt ned heller. Hvis det kun er der du vil have gulvvarme, og dermed kun der der skal understøbes, burde det være overkommeligt.

Som udgangspunkt burde taget være selvbærende. Men derfor kan spærene godt hvile på de indvendige vægge der går på tværs af spærene, hvilket vil betyde at spærene vil sætte sig efter du har fjernet muren. Du kan tjekke om spærene hviler på indermurene ved visuelt at tjekke om der er luft mellem indervæg og spær.

Så hvis du påtænker kun at fjerne indervægge der står parallelt med spærene, skal du blot tjekke om disse har en stabiliserende funktion for den ydermur den støder op mod.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tusind tak for svar. Det var pænt af dig, at tage dig tid til det

Ja det er heldigvis "kun" på 17 m2. jeg skal have lagt gulvvarme. - Så at skal understøbe, burde være overskuligt. Især med en bonus-far der er murre (Går ud fra det er så noget han er rigtig god til)

For at tjekke om spærene hviler på indermurene, er det bare ved at kravle på loftet, og mærke mig frem?

Nu siger du stabiliserende funktion på ydermur - hvordan tjekker jeg det?

Hvis det er muligt for dig at komme til at se noget. Men du kan evt gå på loftet og forsøge at skubbe et stykke karton imellem spær og indermure.

Jeg ved ikke hvordan man kan tjekke om en mur er stabiliserende eller hvilke regler der gælder. Men hvis din far er murer, så ved han sikkert hvordan det vurderes. Hvis det er muren mellem toilet og baggang der skal væltes, ville jeg ikke være betænkelig ved at vælte den.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for ideen med karton

Okay perfekt, jeg prøver lige at hører ham ad.

Denne teging beskriver nok lidt mere, hvad det er jeg gerne vil havde lavet.

Hej

Det er næsten halvdelen af dit hus som du påtænker dig at flytte vægge i.

Jeg ville godtnok rådføre mig med en ingeniør/byggeningskonstruktør som kan lave en beregning.

Mit hus har en lignende konstruktion med 78 m2 køkken/alrum ud af 191 kvm. Der ligger der en stor jernbjælke på loftet henover spærrerne for at stabilisere. Ikke noget jeg har lavet - men jeg har tegningerne.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis