Opretning af græsplæne

Hej LDS

Jeg har en ufattelig grim græsplæne som jeg gerne vil have rettet op på. I den sydvendte del er græsset rigeligt, men den er helt vildt ujævn. Der er flere store huller hvor der muligvis tidligere har stået træer, men den er generelt ujævn, og halvfarlig at gå på hvis man har svage ankler.

På nordsiden er den ene halvdel en mosplæne med lidt græsstrå i, mens den anden halvdel er en blanding af bar jord, en smule græs, og nogle små blomster/blade af en art. Tidligere ejer havde en trampolin stående her.

Sidste sommer var det et helvede at slå græs med alle de huller, så jeg ville prøve at rette op på det her til foråret. Jeg har lånt en havetromle til at prøve at udjævne de små ujævnheder, men dette har ikke gjort nogen forskel. Et par af de store huller har jeg fyldt med topdress, men der skal bruges RIGTIG meget hvis hele plænen skal rettes op på denne måde.

Jeg har også overvejet at fræse det hele op, afrette og så nyt græs. Jeg er dog bare i tvivl om hvordan man kommer fra en "opfræset mark", til et plant, pænt og fast underlag til en græsplæne - havetromle duer i hvert fald ikke. Derudover er jeg i tvivl om hvornår det er bedst at gøre dette, samt om der er andre mulige løsninger jeg ikke har tænkt på.

Hvordan mener i at jeg bedst kommer videre herfra?

Hej LDS Jeg har en ufattelig grim græsplæne som... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Rullegræs kræver faktisk lidt mere arbejde. Efter det grundlæggende som beskrevet skal græsset slæbes ind og rulles ud. Det giver sved på panden, hvor imod det er ret let at så et par kg. græsfrø. 

Den plæne jeg "praler af" længere oppe havde fået round.up. Men så lidt ( ca. 1/2 dosis ) at vi var i tvivl om virkningen. Men plænen var bemærkelses værdig fri for ukrudt under spiring. Vi kravlede rundt og fandt kun ganske enkelte, hvor min erfaring fra tidligere har været "fyldt med ukrudt" indtil man begynder med plæneklipper. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Selvfølgelig skal rullegræsset også slæbes ind, men der findes da heldigvis en trillebør til sådanne ting. Jeg kan læse mig frem til at de anbefaler at rullegræsset er lagt senest 8 timer efter levering. Når man ikke har prøvet det før, har en krop fuld af skavanker, og samtidig skal komme rundt i en lukket have med rullerne UDEN at betræde de ruller der er lagt, så bliver det pludselig vanskeligt

Jeg har prøvet at lægge rullegræs på omkring 250m2 - og det syntes jeg var hårdt arbejde...og dengang var jeg i rimelig fysisk form... men kunne se, at forarbejdet virkelig betød meget..  gik dog ikke så meget op i, om græsset blev trådt på.. men rullerne tørrer meget hurtigt, så der er ikke tid til vilde pauser... det blev rigtig flot - men nu ville jeg nok vælge at så græsset, og så lige have lidt tålmodighed.. (rullegræsset skal du også virkelig være over m.h.t. at vande..)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har fået en ide - jeg ved ikke om det er galt eller genialt. Kan man udjævne de små ujævnheder med en lille pladevibrator? De værste har jeg nu fyldt op med jord, og sået nyt græs, og det ser ud til at virke.

Jeg har engang kørt med en pladevibrator for at "tromle" en ny plæne. Det blev meget hårdt, og også noget hårdere end jeg kunne lide. Men græsfrøene spirede rigtig fint og der blev n flot plæne. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det bedste vel være og grave den gamle græsplæne af med en minigraver og køre den væk. Så fræse et par gange, derefter jævne den enten med en tung i bjælke af jern man trækker rundt med eller en lille traktor med en såkaldt planerplanke, en asfaltraver er også en god hjælper. Derefter gødning og kalk. Så er vi klar til og stenfræse og lidt efter jævning med en asfaltraver og en rive. Så til sidst græssåning.  

Så er du sikker på en flot og jævn græsplæne.

Jeg brugte en sæson på at udjævne hullerne i plænen sidste år, for helt at opgive til sidst.

Havetromlen var den bedste løsning, i et stykke tid, den er også ret effektiv mod mos, da det ikke kan lide at blive trådt på, det virkede bedst da jorden var en smule fugtig, bort set fra at jeg fik jorden så grundigt trykket sammen, at græsrødderne ikke kunne få ordentligt fat efter mosset igen, så buler blev til bare pletter

Dovenskaben længe leve! i foråret fik jeg rullegræs, hvilket jeg skulle have gjort fra starten. Så er græsset total fri for ukrudt og mos, og rødderne allerede ret stærke, hvilket jeg fik at vide er det bedste middel mod nyt ukrudt. Og så skal man faktisk IKKE vande det for kraftigt i starten, som der vist er en her der har skrevet, så søger rødderne nemlig ikke nedaf. I følge rullegræs folkene, så skal man bare sørge for at jorden er fugtig inden man udlægger rullerne, og så give dem en lille smule overlap.

For nogle år siden var jeg med til at få kørt flere vognlæs kommunekompost oven på en meget forsømt græsplæne der nærmest lignede en pløjemark. Resultatet blev meget fint og det holder endnu. Plænen er blød og behagelig og så holder komposten godt på fugtigheden i tørre perioder. 

Ps. Kommunekomposten var gratis, det kostede kun transporten.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis