Tilslutning af AEG IPS84530FB induktionskogeplade.

Hej Folkens.

Så blev det min tur til at rode med ledningerne :-)
Har købt en AEG IPS84530FB induktionskogeplade, som jeg gerne vil have lidt hjælp til at få sat til.

Kommer med denne ledning monteret:

(Billede 1)

(Billed 2)

På ledningen står der, at ledningen kun må bruges i Norge:

(Billede 3)

Min gamle installation ser ud på følgende måde

(Billede 4)

På pladen er der dette

(Billede 5)

Spørgsmål 1:

Ledningen må kun benyttes i Norge? 

Hmm, jeg tænker...

A - Ja tosse, det er jo det der står!

B - Ro på Mulle, det skal de skrive. Brug du blot den her i DK min ven.

Spørgsmål 2:

Hvis man kunne benytte den ledning der kommer på kogepladen, hvor skal de tre ledningen så havne i forhold til de 5 ledningen der sidder i vægen?

Jeg lever at at skrive 0'er og 1'er så vil sætte pris på hvis vi kan snakke farver på ledninger og ikke kun 'fase' og 'jord' mm.

Vh. Floki

Hej Folkens. Så blev det min tur til at rode med... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

tJa det er en af de kabler du markerer.

Dåsen er jo ikke tæt med det hjemmelavede hul. Og selv om der på stedet ikke er krav om tæthed, må man kun gå ind i materiel i de beregnede huller.

Alle kabler skal sikres imod at blive hevet ud. De stive som man bruger i den faste installation er fastgjort med bøjler eller clips. Bevægelig kabel skal aflastes under en bøjle i begge ender. Det er Jaus dåsen forberedt til, men den type dåse du har (forgreningsdåse) kan også købes med aflastning. På diagram billedet på komfuret antydes en aflastnings bøjle helt i højre side. Husk det er yderkappen der skal klemmes under aflastning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Aflastning fordi du ikke må kunne trække "kablet" ud af dåsen og komfuret.

Det er lige netop det "kabel" jeg tænkte på.

Søren O

Ej, hvor er jeg bare glad for at internettet er opfundet, og at der er sådan nogle guttermænd som jer!

Jeg føler mig snart halvt udlært :-)

Ja, på pladen er der en bøjle. 

Tjek - Jeg sørger for at spænde på 'yderkappen' (fedt med nyt ord, nu kan jeg spille smart, når den gamle kommer for at hjælpe lidt til)

Kan godt se, hvad du mener med at Jaus dåsen, er forberedt med 'spænder'

Jeg skylder måske at vise den gamle ledningsføring.

Igen, fedt med sådan et forum og gode folk som jer alle. 1.000 tak.

Der er vel ikke noget galt I at bruge den nævnte dåse bortset fra aflastningen? Jeg er ikke elektriker men jeg har da set et utal af de dåser monteret i køkkenskabe - og som aflastning er der blot slået en "knude" på kablet som er ført ind I dåsen. Hold fast der må være mange elektrikere med lang næse så.

Du kan vælge af aflaste kablet uden for dåsen med kabelclips.

Det kabel som du har fra dit gamle komfur ligner et pkaj kabel på 1,5 mm2 med 5 ledere. Du skal bruge 2 faser, en Nul og en jord - den sidste ledning kan du muffe af. (du kan højst sandsynligt finde betegnelsen på kappen af kablet)

Nul (blå) - Jord (Grøn/gul) - Sort + Brun (er faser) - de kan have en forskellig farve I din installation (grå / sort / brun). Jeg anbefaler dog en udmåling for at være 100 % - men dog ser din installation ud til at være lavet korrekt.

Men som folk skriver - hvis du ikke er sikker på hvordan det tilsluttes så overlad til hellere til en elektriker - især når du også skal til at pille ledningen oppe i pladen. Du kan nemt få noget byttet rundt - og så har du ingen kogeplade længere. Og hvis du vælger at lave det selv alligevel - så sørg for at afisolere kablet korrekt og "bukke" lederne rigtigt - og stram samlemufferne ordenligt.

- Lige et tillæg.

Hvis du vil have det 100 % korrekt så lav det som Ev Elmand beskriver - han plejer at have godt styr på Eldelen sådan det bliver lavet HELT efter reglerne 

Annonce

Så blev den nye plade installeret i dag.

Det spiller bare. 

Tak for god vejledning.

Godt det spiller og dejlig med konklusion / tilbagemelding. 

Psyzo: Dåsen som er vist helt i starten af indlægget er der ikke noget i vejen med. Det er det klippede hul til kabel som tidligere ejer har lavet der er bussemanden. Kablet skal ind igennem membranen på regulær vis. Der tror / håber jeg ikke du kan se mange "røde elektriker ører" eller "lange elektriker næser"

Ev elmand: gennem tiderne er jeg stødt på en hel del kreative (formelt ulovlige, men fuldt forsvarlige) løsninger udført af autoriserede installatører. F.x. en aflastning i form en knude på 2 ledninger eller et hjemmelavet hul i en samledåse. Jeg tænker de er udført 2 minutter i fyraften som alternativet til at at tage tilbage til værkstedet og hente den dims, man ikke havde i bilen.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Ja og jeg har da også lavet knude metoden en gang imellem, på tyndere tilledninger, eller strips metoden hvor det har passet bedre. Men der bliver svaret på den udklipning i dåsen som jeg ikke mener er god, og sekundært på aflastning. 

Men godt at det funker.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis