supplere med en luft/luft varmepumpe til oliefyr

Hej 

Vi overvejer at supplere med en luft/luft varmepumpe til vores nyere (9 år gl) kondenserende oliefyr. Kan det betale sig? 

Vi ville have haft en pillebrændeovn eller brændeovn, men den kan ikke gå på vores skorsten pga oliefyret, og vi kan ikke sætte en ny stålskorsten op nogen steder så det giver mening, så det er udelukket..  (længere forklaring - og vi har haft montør ude osv osv..  )

Derfor overvejer vi at spupplere med en luft/luft varmepumpe i stue/køkken til de koldeste måneder ( og som luksus også kan bruges som aircondition og køle om sommeren... ).

Huset er fra 1960, 150 kvm. Vi har lige hulmursisoleret, samt udskiftet døre og vinduer ( vi mangler at isolere førstesalens skune/lofter og gulve, men jeg er pt gravid så renovering af førstesalen skal i gang så snart jeg ikke har bækkenløsning længere)..

Vi har i år brugt mellem 20.000-25.000 kr i varme, men vi har først fået skiftet vinduer for 14 dage siden (vi har været i gang med en større renovering). så hvor meget vi kommer til at bruge næste år vides ikke da vi kommer til at gå den næste vinter i møde med nye (og tætte!!) vinduer og døre, samt mere isolering (og evt. en varmepumpe??)


hvad siger i? Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg kan beregne det    


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg mener,at det er en god ide,særdeles,når i har så stor en varmeregning.Vi anskaffede os en luft til luft varmepumpe for to år siden,og har bestemt ikke fortrudt det,vi bruger den som supplement til vores brændeovn.Jeg går ud fra,at reglerne er de samme som for to år siden,da vi får ca.65 øre pr kw.fra elforsyningen.Man behøver ikke at købe den dyreste model,vi betalte ca.11.000 kr.incl.opsætning,og den virker fint.


bh
optisana skrev den 12-04-2018 08:41:34

Jeg mener,at det er en god ide,særdeles,når i har så stor en varmeregning.Vi anskaffede os en luft til luft varmepumpe for to år siden,og har bestemt ikke fortrudt det,vi bruger den som supplement til vores brændeovn.Jeg går ud fra,at reglerne er de samme som for to år siden,da vi får ca.65 øre pr kw.fra elforsyningen.Man behøver ikke at købe den dyreste model,vi betalte ca.11.000 kr.incl.opsætning,og den virker fint.

 Tusind tak for dit input - det er jeg glad for at høre  

I følge linket her, er det tilladt at koble pilleovn på samme skorsten til oliefyr. http://www.redfire.dk/generelle-spoergsmaal-pilleovne/

Yup hvis det ikke er kondenserende, hvilket vores er. så det er koblet i skorstenen med et plastikrør.. De gamle oliefyr kører bare direkte i skorstenen og så måtte vi godt :-) 

Jeg mener at el skal stå som primær varmekilde i bbr for at få billig el ud over de første 4000kwh. Så prøv at regne på om det kan betale sig.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
kovas skrev den 12-04-2018 12:12:35

Jeg mener at el skal stå som primær varmekilde i bbr for at få billig el ud over de første 4000kwh. Så prøv at regne på om det kan betale sig.

 Tak for input hvad skal der til for at det er primær opvarmning? vi kommer jo til at sætte oliefyret på minimum så det kun kommer til at varme brugsvand op og varmepumpen tager resten, såfremt den er billigere i brug  

Super god, har lige fået en sat op som supplerende varmekilde til fyret. På kskshop.dk kan du købe en ny til 1500kr

Inde på Bolius.dk er det den billigste varmekilde

Vi har kigget på en mitsubishi msz ln25 som er lidt større og med noget bedre værdier.. Den kan vi få til 11.000 med montering   tror dog ikke vi kan få reduceret elprisen fordi vi har oliefyret som primær varmekilde.. Ved ikke helt hvor meget det har at sige.. 

Strøtanke. Hvis der er plads til en varmepumpe (udedel og inderdel) på facademuren, tænker jeg da at der osse må være plads til pilleovn, og at føre røgafgangsrøret ud gennem muren til en udvendig stålskorsten.  

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis