Grus til flisekant

Vi er ved at lave ny terrasse hvor vi vil støbe en flisekant da vi vil mindske risikoen for at jord/grus løber ind til naboen da deres grund er i lavere niveau. Vi har købt fliserne og cementen. Hvilket grus er bedst at blande i? Jeg har bundsikringsgrus og vasket grus liggende. På forhånd tak

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds

Det er altid en god ide at holde ens vand på egen grund. 

Mener du at i vil rejse en flise på kanten så den danner en slags kantsten, og så støbe den fast under jorden. ? ? 

Så er det ok at bruge bundsikrings grus, hvis du dermed mener stabil grus.  Det kan blandes med 6-7 dele grus og 1 del cement. Det kræver ikke en stærk blanding, og det er rart at kunne slå i stykker hvis der skulle komme ændringer ad åre. 

Bruger du det vaskede grus, er det godt at bruge 1/2 sand i blandingen da beton bedst består af forskellig kornstørrelse. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vi vil sætte en flise på højkant der er støbt i jorden. Den skal danne en kant der er lidt højere end de fliser vi går på. 

Det grus jeg har er det vi bruger til at lægge stene i. Der er ler i. Men cementen kommer til at være under jorden og skal bare kunne holde flisekanten. Så hvis jeg kan bruge det grus jeg har ville det jo være nemmest

Der er ikke særlig meget krav til det beton, så du kan bruge det du har. Hvis det var bærende konstruktioner er det noget andet.

Jeg vil igen påpege den sproglige forskel der er hvis du har postnummer på Sjæland i forhold til Jylland. Det vi lægger fliser ned i herovre, kalder vi for sand, medens man på Sjælland kalder det grus. Herovre skal der være lidt større sten i for at det er grus. 

Men da du skriver "lægger fliser ned i " så vil jeg anbefale at du blander det med noget af det vaskede grus hvis der er lidt i overskud. Bruger du sand alene skal du bruge mere cement, medens stenene bare fylder i blandingen men kræver ikke tilførsel af mere cement. 

Så med ca. 3 dele sand - ca. 4 dele vasket grus og 1 del cement kommer du på en udmærket blanding til det formål. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Okay tak for svar, jeg laver en blanding. Jeg sagde til byens store grusmand at jeg skulle have noget jeg kunne ligge fra jord og op til fliser så jeg skal for tre forskellige lag. Han sagde bundsikringsgrus, da der var ler i. Det er meget små sten der er i Det, men om det betegnes sand på Sjælland det ved jeg ikke 

På  Sjælland grus her i Jylland sand. Men det er jo bare lidt morsomt, at det samme har så forskellige betegnelse inden for få  km.

Men uanset dette lille dialekt kursus, så tror jeg du har fattet princippet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis