Værksted mur

Hej,

Jeg har fundament til et værksted som slutter med 23cm leca. Jeg vil gerne have nogenlunde isoleret væg. Jeg skal ikke have varme derinde ret meget. 5grader om vinteren og måske få gange 15-20grader hvis jeg skal lave noget derinde. 

Breden er kun 3,45m minus breden på væggene hvilket er 2x23cm. Jeg har før bygget et skur af leca men jeg tænkte på gasbeton er mere varmeisolerende nu men hvad vil i anbefale ? Jeg kan se h+h laver murblokke men jeg kan ikke helt finde ud af om det kan bruges til enkel lag ydervæg. Vil gerne holde det til et muret væg ergo ikke træ. Jeg er også i tvivl hvor bredt kan man bygge væggen når fundamentet er kun 23cm ??? Sidst og ikke mindst er prisen også et faktor så billgere jo bedre men hvis løsningen er bedre så vil ja da også gerne betale lidt mere  

Gulvet er isoleret med 15cm flamingo under betonen. 

/donnib


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg glemte at tilføje at jeg også regner med at ligge 10-15cm isolering i loft også.


 

Hvis du allerede har en ydermur, er det lettere at opsætte en varmvæg af en slags


Elektronikteknikeren

Hej Gregeren,

Tak for svar. Jeg har ingen mur, det er den jeg skal have lavet, det eneste jeg har nu er fundament og gulv. Fundamentet slutter med 23cm brede LECA så ovenpå den skal jeg have lavet mur. Jeg har ikke lydt til at lave det for bredt men jeg ved hellere ikke hvor bredt jeg kan lave det nu når fundamentet kun er 23cm bredt. 

De LECA du omtaler er lavet i mindst 33cm brede. Vil de kunne mures på et fundament der er 23 cm hvor de så stikker 10cm ud på den ene side (det er så jeg ikke æder den plads der er indenfor, alternativt 5cm på hver side så jeg tager 10cm totalt på begge sider af værkstedet).

/donnib


 

Jeg kan se at en blok på 33cm har typisk 9cm isolering ergo må der være 12cm leca på begge sider af den så det med at have 10cm stikkende ud over fundamentet er en rigtig dårlig ide. Spørgsmåler er hvor meget er nok altså vil 5cm på hver side af fundamentet være ok ?


 

Annonce

Du skal ikke montere dem så de svæver på ydersiden af fundamenter. Det er bedre hvis de går ind over beton pladen.


Elektronikteknikeren

Når du ikke skal have permanent opvarmet ville jeg gå efter at fortsætte med leca i samme bredde som sokkel. Det skal pudses, i alt fald på ydersiden. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

@ev elmand tak for svar. Grunden til jeg helst ikke ville forsætte med LECA (uden isolering) er at jeg kan se på min 10m2 skur som er lavet med netop dette materiale og tykkelse, gulv isoleret og loft isoleret der skulle jeg af med 1000kr/år i varme for at holde det 5grader om vinteren med et EL radiator fra H&N så jeg tænker at værkstedet som bliver ca. 22m2 så er det 2000kr i el om året plus de gange hvor jeg gerne vil have det lidt varmere fordi jeg laver noget derinde så jeg tænkte det nok var smartest at lave lidt isolering i væggene.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis