Kiprelæ og og PIR sensor

Hej

Jeg har en masse udendørslamper som indtil nu blev styret af 3 kip-tryk (2 inde, 1 ude). Trykne sender så signal til et kiprelæ i tavlen. Enten tændt, eller slukket.


Men fordi vi gerne ville have lyset til at tænde når vi kører ind i carporten,fik jeg sat en LK fuga pir 180 230v 10a med udendørs adaptor op.

Elektrikeren som tilsluttede det, har så flyttet tændledningen i tavlen uden om kiprelæet.

Det hele virker så nu sådan:

1. Hvis vi kører ind i carporten tænder lyset i 4 min og slukker så.

2. Hvis vi trykker på kontakterne er der korrespondance mellem indendørs tryk, vi kan tænde på den ene og slukke på den anden, men kan ikke slukke for lyset, hvis det er startet af sensor.

 

Problemet er så bare at min kæreste tænder lyset om morgenen inde og nu ikke længere kan slukke det ude da det tryk er blevet til en PIR...så står lyset jo tændt hele dagen.


Min umiddelbare løsning er at skifte kiprelæet til timerstyret, men så kan man ikke have lyset tændt konstant, hvis man nu går ude og arbejder.


Findes der en smartere måde som jeg ikke har set. Vi har ikke noget IHC eller lignende, ønsker mig egentligt at PIR-sonsor kunne styre timerdelen, så hvis den blev aktiveret af bevægelse, så overtog uret i den styringen og satte tryk eller kiprelæ ud af funktion til uret udløb.

Eller at man ved at trykke 2 gange hurtigt på kontakten inde, kunne styre et kiprelæ til at skifte mellem "timer" eller "altid tændt"

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den simple løsning er en trappeautomat og så en ekstra afbryder til når du vil have lys konstant. Den afbryder der skal tænde lyset konstant, kan sende konstant spænding til trappeautomaten. Så slipper du for ekstra ledere, men så et lyset tændt x antal min efter du slukker!

PIR sensoren virker som altid, og er tændt x antal minutter ved bevægelse. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Har kigget på den her TLZ12D, det ser ud til at den også skulle kunne styres og min sensor og sparer mig for at lave en ekstra kontakt.

Er det korrekt at

Pir kan tilsluttes?

Holdes en af kontakterne inde er lyset konstant tændt?


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis