Støttemur med bagmur af fundablokke

Jeg skal anlægge en større støttemur i herregårdssten. For at den kan holde er det min plan at lave en egentlig støttemur i armerede fundament blokke også foran den afslutte med herregårdssten. 

Spørgsmålene er

 - hvor bred en blok ville I anvende til bagmur? Den højeste mur er ca 2 meter høj på højeste niveau og falder så nedad over ca 10 meter til en meters penge. 

 - ville I sætte herregårdssten direkte op af blokkene, eller ville I lave et lille mellemrum og fylde med sand (så der ikke opstår vandlommer mellem de to mure? 

Jeg tænker at give bagmuren mere fald bagud end herregårdsstenen, som jeg tænker skal stå næsten lodret. 


Med håb om lidt gode råd :-) 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej BS9000
Fik du nogensinde etableret din støttemur? Jeg havde præcis din opbygning i tankerne, så er interreseret i at høre hvordan det er gået og hvordan resultatet er blevet? Hvilken bredde på fundablokke gik du med og havde du luft/grus mellem de to mure. Håber at høre fra dig, selvom opslaget er noget forældet 😊
Ja, men jeg droppede herregaards stenene. Det blev en lodret fundamur, som jeg netpudsede. Den er støbt ned i 90cm og armeret bedre end en bunker 🤣
Muren har 2 90g vinkler og dermed utrolig stærk og (håber jeg) umulig at presse ud. 

Jeg vendte min ide med herregaards sten med en anlægsgartner, der mente at det ikke ville blive godt. Da bagfaldet vil blive meget stort og med vinklerne ville det komme til at se todset ud. 

Så jeg gik med det "sikre".
Okay dejligt det lykkedes! Hvor bred valgte du din fundablokke og det lyder til du har meget armering i? 😅 Kunne det ikke lade sig gøre at bygge en lodret mur af herregårdssten for udseendets skyld nu hvor fundamuren så ville tage alt kræften eller hvorfor gik du væk fra det? Du må meget gerne ligge nogle billeder op af støttemuren, det lyder som om den er blevet rigtig stabil og flot 😊🤘🏻
Jeg brugte en 21cm fundablok og ø12 armering. Der er dobbelt armeret lodret i hver anden blok og vandret i hver anden række.

Ang der med stenene foran, så var det lidt noget rod jeg skrev tidligere.

Det med bagfaldet var uden fundamur.

Det er jo nogle år siden nu, men jeg husker, at det var en kombination af samtalen med ham anlægsgartneren, økonomi samt den endelige tykkelse på hele muren, der gjorde udslaget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis