Fræse i selvbærende betongulv

Hej kloge hoveder herinde


Vi skal flytte vask jf. nyt køkken. Der er desværre ikke nok plads til vandafledning under trægulvet og kloakmesteren vil derfor skære op til 80 mm ned i betondækket (Se grøn streg). Betondækket er selvbærende lecabeton med en tykkelse på 200mm. Har også tilføjet et billede af det ventilerede hulrum.

Spørgsmålet er om dette er klogt? Hvor meget vil det svække konstruktionen? 


Hilsen Lars

Hej kloge hoveder herinde Vi skal flytte vask... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er nok fordi dine billeder snyder mig, hvis det er helt volapyk. Ellers må du lige tegne ind på øverste billede hvor røret skal begynde og slutte. 

Jeg går ud fra at kloakmesterens rør kommer ude fra en grøft, hvor det kan tages op igen. Denne grøft må jo have en vis længde Jeg regnede med mere end 3 meter så du kan komme den vej ind med en hel længde med 1 bøjning på.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Den gamle vask stod ved væggen. Det er der 15x15 hullet er. Derfra skal røret lægges 3 meter ind i rummet hvor vaskeskabet skal være. Se de nye vandrør på det første billede. Der er fald nok fra de nye vandrør til enden af den grønne streg. 

Kan også løbe skråt hvis muligt.

Hvis jeg har forstået det korrekt.

Undersøg tilslutningen til faldstammennærmere og se efter i hvilken højde tilslutningen er ift hvis afløbet fra vasken går direkte under betondæk. Sats på en direkte føring af afløbsrør fra vask til faldstamme.

Hvis faldet ikke er stort nok, undersøg om tilslutningen i faldstammen kan sænkes. Det ser ud til at tilslutningen er midt i betondækket. Det skal flyttes under betondækket. Lav en åbning i dækket, så dette er muligt. Så er det nemt at montere ved at lave et hul i dækket ved håndvasken også.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Er det ikke muligt at lave en åbning i en væg ind til krybekælderen?


Søren O

Lige en opdatering. Vi har i dag valgt at grave ned udenfor ved soklen, og enten bore et hul og vinkle røret ind udefra. Eller grave lidt under soklen så vi kan komme ind under. Så risikerer vi ikke noget ved at fræse 8 cm ned i soklen, og vi kan få et godt fald.

Her er en pdf-fil på hvordan Leca dækker er opbygget. 

Efterhånden som detaljerne/beskrivelsen kommer frem, må løsningen være at gøre som du har tegnet i sidste billed, af kl. 21:46.

Evt. lægge det 80 cm spor ud til samlingen, eller i samlingen, så kan det være lettere at få materialet løs/op.

Styrkemæssig er der ingen problemer, overhoved, i at lave et 80 cm spor, parallelt med armeringen. Skulle du få skåret helt igennem Leca dækket, hen ad mod faldstammen, så du får mere fald, sker der heller ikke noget ved det. Du har jo også tidligere fjernet skillevæggen/belastningen som stod der omkring den nye vask.

Hvis det ikke er "vandskæring", støver det som en i helvede, så dæk godt af hvis du ikke vil have støv i hele huset.

Hej GSH

Hvordan kan du være sikker på at styrken / trykket ikke svækkes ved at fræse 80mm ned? Jeg kan ikke se i filen (Super godt fundet!) at dette er en god idé uden risiko.

Hej Lars

Styrken svækkes stort set ikke, når du kun "fræser" det smalle spor, for et Ø50 rør.

Havde det været på tværs af armeringen, så gik den absolut ikke!

Som du kan se af yderligere pdf-filer, er Leca dækker beregnet til div huller.

Leca-dækket er også dimensioneret for den givne skillevæg, som du efterfølgende har fjernet.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis