Overdækket terrasse - udfordringer med rem/spær

Hej, jeg er i gang med at lave ny overdækket terrasse, som erstatning for en gamle i stål. Den nye bliver lavet i træ og bliver 4,65 m lang og 3,5 m bred. Tanken er at støbe 3 stolper i den ene side og så montere spær på en rem skruet ind i de gamle spær fra huset.

Min udfordring er så at jeg reelt set ikke har noget plads fra mine vinduer op til udhæng, hvor den nye rem skal monteres. Udfordring her er at få plads nok til spær+tagplade kan være under tagrende - dette har jeg erkendt ikke kan lade sig gøre, da vinduerne så ikke kan åbnes fordi spærene vil gå ned foran.

Den bedste løsning jeg er kommet frem til er at montere en 150 eller 180 mm rem på spærenderne, så de lige akkurat går fri af de åbne vinduer og så skære ud i spærene til tagrende (Maks 2/5), sådan er oversiden af spær/tag kommer i niveau med overside af tagrende.

Her vil jeg så lave en inddækning med blik mellem tagrende og tagplade.

Jeg har vedhæftet billede: https://ibb.co/ioPWcH


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så fik jeg lige lavet en prøveopstilling på det mest kritiske sted. Jeg ville super gerne have haft spæret 5-10 mm længere ned, men der var simpelthen ikke plads til vinduet så. Se billeder herunder:

Nogle bud på om det OK? kan jeg ikke rigtig se så mange andre muligheder, hvis jeg skal kunne åbne vinduet.

Det er faktisk ikke helt ok. efter min mening. Alene på grund af at du ikke kan få vandet væk fra din zink inddækning under tagrende. Vandet kan jo ikke finde vej OP på dit plast tag. 

Jeg ville nok gribe sagen helt anderledes an, men det kommer jo an på hvor lang terrassen skal være, og hvordan tagrende er i den anden ende. Jeg ville lave en ny skotrende i hele husets længde, i stedet for tagrende, hvis der kun er tagnedløb i det viste nedløbsrør.

Du kan tage tagrende og nederste række tagplader af, skrue dine nye bjælker på siden af husets spær, langt højere oppe. 

Der hvor nederste tagplade har været skruer du tagkrydsfiner på. 

Ca. der hvor gamle og nye spær mødes monteres lodret ( eller vinkelret på taghældning) tagkrydsfiner i 80-100 mm højde. ( det kan gå lidt nedad, så der opstår fald) I samling monteres trekantliste. Denne "kasse" beklædes med tagpap oven på, og der etableres tagbrønd ved nedløbsrør. ( Når jeg tænker kassen så lav er det for at store og sjældne skybrud skal løbe over ud på terrasse tag, og ikke bagud ind i bygningen. )

Nederste tagplade kan monteres igen, men den skal skrues fast noget længere oppe, så det ikke perforerer tagpap.  

Hvis det er plastmo tag med cellestruktur er tilbehør en ca. 250 mm bred gummidug. Den monteres på denne kasse, helt op under sternkapsel. Der medfølger så bitumen bånd så gummi dug kan klæbes på plastmo plader hele vejen hen.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg tror jeg er med på hvad du mener. Men det er total overkill til projektets formål, da det for det første er skiffertag med asbest - så jeg tager ikke "bare" lige nederste række plader af - og jeg vil ikke til at lave skotrender på huset.

Men forstår ikke lige de første 2 linjer du skriver? Jeg laver jo netop en inddækning fra nyt plast tag over i tagrende, så vandet ikke kan finde ned imellem tagrende og tag.



Ok:  i mit hovedet var inddækning under tagrende, men ved nærlæsning kan jeg godt se at det ikke er det du skriver.

Jeg har erfaring for at tagrender kan løbe over i nogenlunde regnvejr. Så vil det løbe ind på terrassen. Det er naturligvis størst problem hvis du havde skrevet udestue. Men på en terrasse kan man nok acceptere det en sjælden gang. Og er du vaks med at rense tagrender så sker det jo ikke.

Men rent tømmermæssig er din løsning ok. Jeg ville dog nok spare den rem og alle vinkelbeslag. Nye spær kan  lige så vel skrues på siden af gamle spær, hvis de nye er lidt længere. Har du købt alle delene incl. spær længde, så må det jo blive sådan som tænkt.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er præcis de overvejelser jeg har gjort mig. Vi kan leve med det vil dryppe ned - men vil sige at det ikke har været et problem på den gamle overdækning at tagrenden løb over, så sandsynligheden er lille! Derudover bliver den gamle plast tagrende på huset skiftet til en ny aluzink, nu vi er i gang.

Ang. det med at spare rem, så er det 150 kr og gør at jeg kan få sat bjælkeskoene så langt ned under tagrende som muligt. Et nyt sternbræt ender hurtigt i samme pris. Og så selvfølgelig for at få korrekt CC afstand på nye spær til tagpladerne - de gamle spær varier en del ang. mellemrum.

Det vigtigste for mig var at det tømmermæssigt var OK, hvilket jeg er glad for du synes. Og så kan jeg godt leve med jeg skal ud og fjerne sne i tilfælde af mere end 50 cm - det er i hvert fald ikke sket i min levetid ;-)

Annonce

God pointe med korrekt spær afstand, så du ikke behøver at skære af pladerne. Det med sne skriver de jo også om i montagevejledning på termotag. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det havde jeg faktisk overset. Jamen så det er jo lige fedt om mine spær kan klare 1 m sne, men taget braser sammen 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis