Justering af ventiler?

Jeg har en Skoda favorit fra 1994. Den skal ha' skiftet toppakning, og jeg spekulerer på om det kan svare sig at tjekke ventilerne, når nu det hele alligevel skal skilles ad? Da jeg købte den for tre år siden havde den kørt 85.000 og nu er den oppe på ca. 140.000... På forhånd tak!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu kender jeg ikke sådan en Skoda, men har den "paraplyer" rundt om ventilstammerne, vil det givetvis, være en god ide at skifte dem, de har det med at blive stive, så de ikke slutter helt tætte.

Så har man jo fjedrene af ventilerne, så er det er forholdsvist lille arbejde, at slibe ventilerne, og fræse sæderne op.

Vi prøver igen, i morgen --

du skal vel også have toppen planslebet?

zlarsen skrev den 09-04-2018 20:44:55

Jeg har en Skoda favorit fra 1994. Den skal ha' skiftet toppakning, og jeg spekulerer på om det kan svare sig at tjekke ventilerne, når nu det hele alligevel skal skilles ad? Da jeg købte den for tre år siden havde den kørt 85.000 og nu er den oppe på ca. 140.000... På forhånd tak!

Det spørgsmål kan der vist kun gisnes på/om, hvis du nævner et realistisk antal år som du forventer at bilen vil leve i samt hvor mange km du forventer den skal køre i tidsrummet. Vil mene det er hul i hovedet at ofre ret mange penge på en motor, der eksv. kun skal køre et år eller tre. Omvendt kan det formodentlig godt betale sig og gøre lidt ud af kværnen hvis den formodede livslængden er 10 år. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Nitter, når det drejer sig om en 24 år gammel Favorit, så er det vist liebhaveri der tæller og ikke rentabilitet...

Bent Andersen skrev den 10-04-2018 21:05:03

Nitter, når det drejer sig om en 24 år gammel Favorit, så er det vist liebhaveri der tæller og ikke rentabilitet...

Nej da, det er bare en bil der har været holdt med undervognsbehandling.   

Køre selv rundt i en 20 år gammel Skoda Felicia, som jeg ikke regner for liebhaveri men en almindelig brugsting. Synede den i øvrigt i sidste uge så den kan endnu 2 år. Når de to år er gået tager jeg så stilling til om den skal gennem et syn igen eller om den olie jeg lige har skiftet skal være det sidste den får.    

Der er stadig 11 år til mandens bil kan kaldes veteran.    

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det er faktisk fordi jeg ikke kan lide servostyring, og iøvrigt synes det er en super-go' bil generelt...

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis