Hjælp jeg har kæbt drejebænk/opstilling

Hej

Jeg fik igår kørt min "nye" drejebænk hjem. En ældre sag en Norton står der på den. 2 meter lang og uhåndterbar.

Men når jeg skal have den stillet op i laden, hvordan får man den så bedst stillet an, så den står lige og ikke tvinger?

Den er ikke mega stiv, da den kun står på ben i hver ende, og jo er temmelig lang. desuden kan broen pilles ud, hvilket nok også svækker den lidt.

Men hvad gør man når det mest avancerede værktøj, man har, er en rotorlaser :)

Og hvor skal man lede efter værktøj, særligt indsatsværktøj

Hej Jeg fik igår kørt min "nye" drejebænk hjem. En... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ofte sidder der en sikkerhedsstift, eller en not, i ledeskruen inde ved "gearkassen"

Så opføre den sig som du beskriver det....


Vi prøver igen, i morgen --

Hej

Det blev til den helt store eventyr udi en drejebænks indre. pillede slæden af, og forklædet.

Tandhjulet/skruen der trækker fra akslen, havde ingen not i sig.. Om den er faldet ud eller hvad der er sket ved jeg ikke.

Det ingen problem at lave en not til, der ikke passer for stramt. Men den skal jo gøres fast. Der er et hul i skruen, men kan ikke greje hvordan det skulle spille an.

se billeder.



Du finder en not der passer, så bore du hul i noten, og banker en stift i, som passer til hullet i snekkehjulet.

(Stiften skal kun sørge for at noten bliver inde i snekkehjulet, når du laver langsgående bevægelser)


Vi prøver igen, i morgen --

Det bliver nok også sådan det bliver gjort. Stiften kan dog slet ikke blive så stor som hulllet. MEn det gør jo ingen forskel, om der lidt slup i.

Annonce

Bar noten bliver hvor den skal, er det ganske fint.


Vi prøver igen, i morgen --

så fik jeg reppet tilspændingen, noten blev lavet til. dog ikke helt perfekt. Det må blive bedre næste gang.

Men desværre er gulvet enten meget skævt eller pinolen meget skæv.

Den er nok 2 mm uden for center. Må prøve at få bænken boltet i den ene ende og se om jeg kan rette det.

HVor meget slør er tilladeligt i pinolen, det hele forsvinder når man låser den næsten helt, er det meningen? og kan man rette pinolen?

Den er også ude af center hvis man kører den helt ind til trekloen, er det stadig noget man kan rette i vangerne?

Der er ofte lidt sløre i pinolen, men det skulle gerne forsvinde når du spænder den.

Man plejer at kunne justere pinolen sidevejs, ved at løsne et par skruer, som regel sidder der så en skrue i hver side til at skubbe den frem og tilbage.

Er det op og ned, skal man finde på alternative metoder.

Har du retten bænken op efter et almindeligt vaterpas?


Vi prøver igen, i morgen --

det forsvinder når man spænder den, så det nok OK

Kan ikke umiddelbart nogle justering på pinolen, dog kan jeg se at "bund" og top er 2 dele, monteret med en svanehals. så det må kunne justeres.

Der sidder noget der ligner en pi. (ved ikke hvad det hedder, andre steder end her i vendsyssel )  med et hul i, kunne være en bolt også. må prøve at hive lidt i den.

Nej har ikke fået den rettet ind endnu. den skal undersøttes i det ene hjørne. 

Planen var at få den i vater (tværretning) ved hoved dokken, og bolte den fast her. Med god understøtning, hvis nødvendigt.

Derefter i vater i pinol enden. 

så vil jeg nok prøve at dreje lidt og se hvordan pinolen så ser ud. 

Det er vel ikke strengt nødvendigt at den er i vater, i længde retningen

Det er sådan set ligegyldig om den er i vatter, bare underlaget er 100% plant, så bænken ikke vrider.

Ofte lader man drejebænken "falde" lidt mod Pinol-enden, så kølevandet kan rende af.

Justeringen af pinoldogen kan sagtens være et par pinolskruer, gemt i huller.

Men husk at løsne pinoldogen først, de små skruer er kun til justering, og kan ikke skubbe dogen hvis den er spændt.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis