Samling af limtræsbjælker

Jeg skal have samlet 2 st bjælker på 250 mm i højden over et vindue som skal bære en top bjælke i mit nye drivhus. Samlingen kan laves forskudt for stolpen men bliver ikke understøttet. Er i tvivl hvilket giver den stærkeste samling 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må lige forklare lidt mere. Hvordan er bjælken understøttet og nogle afstande.

Jeg har forstået det således at du egentlig vil forlænge din nuværende bjælke i den ene ende, uden yderligere understøtning. Er det rigtigt?


Søren O

De 4 meter begge to og skal ligge som rem over nogle store vinduer.

Samlingen bliver et sted i vindues hullet på billedet den skal skubbes længst muligt til højre i billedet 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Afhængig af krav til styrke kan man bruge et gerber-beslag - da jeg var ud for noget lignende kunne jeg dog ikke få et der passede til min bjælke så jeg fik en smed til at lave et kasse-beslag istedet.


/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja jeg kunne godt lave et beslag men det skal helst være beslag løst af hensyn til æstetiKen 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg kan ikke lige se alle mål for mig. Men ifølge ældgamle tømmeregler, er der den mindste påvirkning i 1/7 dels punktet. Hvis du forestille dig åse på stålspær, så samles de ikke direkte på understøtnings punkt. Men de samles på 1/7 del af hele afstanden. Så det tryk der er nedad på nabo faget bøjer bjælke op et stykke ud. 

Men hvis styrke og æstetik skal gå op i en højere enhed, kan du jo gemme jernbeslaget midt i bjælken. Så du kører ind midt i bjælken lodret med motorsaven, og laver dermed en 8 mm bred spor. Der skubbes en 8 x 225 mm plade ind, og du borer helt igennem både træ og jernplade med f.eks. 8 mm bor og det skrues sammen med 8 mm bræddebolte. 

De manglende 25 mm fordeles så der kan limes en lille liste i for at dække kanten. 

Ellers må der saves fingersamlinger, og limes sammen, men det er ikke så let. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Interessant bemærkning, men kan du ikke uddybe dine betragtninger lidt?


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis