Varmtvandsbeholderen drypper

Jeg har Metro EL-varmtvandsbeholderen i mit sommerhus, som er ca. 3års gammel og den drypper engang imellem, når den er skruet op til 60 grader.

jeg vædhæfter herved et billede. pilen peger på utætringsted.

Jeg håber at der er nogen vil gerne hjælpe mig til at finde ud af det.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kender ikke den beholder, men der må være en pakning ved varmelegemet, eller føleren til termostaten, der ikke er ordentligt tæt. Jeg ville lade beholderen varme op, og så slukke for gruppeafbryderen til elvarmeren, således at der er afbrudt for strømmen. Derefter åbne inspektionslågen ind til varmtvandsbeholderen - det kan udmærket være den plade temperaturvælgeren er monteret i. Prøv så at se om du kan finde vanddråber.

Om beholderen er skruet op på 60o burde ikke betyde noget, den skal stadigvæk være tæt. Du har vel tjekket om din sikkerhedsventil er groet fast? Når din varmtvandsbeholder opvarmer vandet, udvider det sig, og så skal din sikkerhedsventil dryppe. Hvis sikkerhedsventilen er groet fast, skal vandet finde ud et andet sted.


Søren O

Som Søren O antyder, så er det ikke præcis der hvor du ser vandet at utætheden er. Det er bare der det kommer ud af yderkabinettet. Det var da værd at motionere sikkerheds ventil. Den sidder under vandvarmer, og har en slags dreje knap på toppen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak Søren O og Erik

Hvordan finder man ud af at sikkerhedsventilen er groet fast?


Nu har du desværre ikke vist et billede af din sikkerhedsventil. Normalt er der en vippearm i sikkerhedsventilens top som du kan aktivere, og dermed lukke lidt op for sikkerhedsventilen - der skal komme vand ud af ventilen. 

Andre sikkerhedsventiler har en "drejbar hat". Når du drejer på "hatten", skal der komme vand ud.

Denne kontrol af sikkerhedsventil skal udføres mindst een gang årligt, hvis du vil følge lovgivningen.


Søren O

Hej

Når jeg drejer på blå hatten mod ure, kommer der vand ud og det var lidt svært til at dreje. Jeg talt med en VVS tekniker, som siger at skifte ud sikkerhedsventilen. Det er en Metro 15liter varmvandtbeholden med prøvertryk 13bar og Driftryk 10bar.

jeg ved ikke, hvad skal jeg gøre!!

Den blå hætte kan rykkes/brækkes af. så ser du den vippearm der åbner sikkerhedsventil. Hætten kan presses på igen.

Prøv bagefter at tage den skumisolering af, og se om det  drypper ud af det rør messing rør der stikker ind i den, når du har brugt varmt vand og det skal opvarmes på ny ( udvider sig). Det bør det nemlig, men selv om det ikke gør er det ikke sikkert at trykket stiger som beskrevet i tidligere svar. Det er nemlig kombineret med en kontraventil. Den skal være tæt ellers presses vandet tilbage til vandværket og der opstår ikke ekstra tryk

Når det er en 15 liter tager det 10-15 minutter at varme op, og du kan se om der er ekstraordinær stor tryk på lige i starten når du åbner for en varmtvandshane. 

Alt det er kun forklaringer for at du kan forstå hvad der foregår. 

Du skal have åbnet ind til vandvarmeren for at se præcis hvor vandet kommer ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak Erik


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis