Gulvvarme og radiator

Håber på hjælp/be-/afkræftning herinde endnu engang.

Er ved at etablerer gulvvarme i min underetage, med undtagelse af et enkelt rum, der foreløbig kun skal have en radiator. Førstesalen er der ligeledes radiatorer.

Inden jeg nu glædeligt bestiller betonkanonen, skal jeg lige være sikker på at jeg kommer til at koble tingene rigtigt sammen.

Jeg har en luft-til-vand pumpe, med tilhørende cirkulationspumpe, der (igennem 28mm pex) kører fremløb og retur op til mit teknikskab. Mit spørgsmål er, om jeg har forstået det rigtigt, at jeg "bare" kan koble min gulvvarme shunt på "hovedslangen" (som var det en forgrening til en radiator) for derefter at koble "hovedslangen" til det gamle radiatorsystem på 1. salen?

Har forsøgt at lave en illustration ;-)

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Og illustrationen viser i grove træk mit teknikskab ;-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Gulvvarmeshunt kan kobles som du viser, forudsat at det er en komplet shunt. Altså med termostat - pumpe - kontraventil og en række telestater. 

Så er det denne separate pumpe der fører vandet rundt i kredsene og termostaten der styrer kredsenes vandtemperatur. Telestater åbner / lukker til de enkelte rum efter behov.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er super elmand. Det er en komplet shunt som du beskriver 😀 Tak for de altid gode input. Måske et dumt spørgsmål, men er der forskel på om det er shunten eller radiatorene der får den første deling? Tænker på, at shunten jo alligevel skal bringe temperaturen ned, i forhold til varmen som radiatorene skal bruge 😀

Gregeren, mit varme vand bliver produceret i luft-til-vand anlægget i kælderen, og direkte derfra ud til hanerne. Mit teknikskab kommer kun til at bestå af ting til varmen 😀


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

En helt anden ting, hvilken dimension pex vil i anbefale at jeg kører ud til radiatorene fra teknikskabet?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Hvor mange radiatorer og hvor store? Og deler de samme streng eller får de alle deres egen forsyning?


Elektronikteknikeren

Det har ingen betydning hvilken rækkefølge du monterer det i. 

Som Gregeren skriver bør man have antal og størrelse for at sige noget sikkert om det. Jeg ville tro at 20 mm pex kan gøre det, men da du skriver 28 mm op til teknikskab, vil det da være en ide at fortsætte med det indtil gulvvarme og den ene radiator i stue etage har fået deres andel. Så hvis det ikke er et helt slot, så fortsætte med 20 mm op på 1. sal. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det giver god mening at der mangler info 😉

Planen er, at koble 28mm'eren på gulvarmen, for derefter at koble 28mm'eren på de gamle (i hvert fald indtil jeg skal have lavet 1.salen om, om et år eller 2) 3/4' et-strengs system til 1. Salen, inde i teknikskabet. Ved denne sammenkobing ville jeg egentlig bare lave en streng til den sidste radiator i underetagen.

På førstesalen, er der 3 radiatorer. Alle sammen 60x200 cm. Huset er godt 100m² i grundplan.

Håber infoen er fyldestgørende 😀

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Og radiatoren i stueplan er en 60x60cm


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Du skal ikke lave 1 strengs system på 1. salen. Det spiller ikke godt med 2 strengs system nedenunder. 

Hvis gulvvarme og 1 radiator kommer til at køre for sig selv, og det foroven for sig selv kan du sagtens gå ned til 20 mm. Det er også større end 3/4" (glattere rør)  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis