Maling på filt dækker ikke efter tre lag. HJÆLP

Hjælp mig, er ved at blive lidt småskør.

Maler og maler og det dækker bare ikke pænt. Og kan ikke finde ud af hvad jeg gør galt. 

Har fuldspartlede mine væge, derefter forankringsgrunder på. Derefter har jeg smurt vævklæb på og sat grundet glasfilt op. Så da alt dette var gjort var jeg glad da jeg skulle i gang med min nyindkøbte maling som er Jotun sens. Efter to lag lignede væggen lort, den nuancerede helt vildt, og nu efter det tredje lag er den stadig ikke ok.  Og det har suget helt af H til. Det er et rum på omkring 10 m3, og har suget en helt spand på 9L indtil videre.  

Hjælp mig, hvor kan fejlen ligge, er simpelthen ved at blive skør over at male så meget. Og betale for så dyr maling som nærmest ikke rækker

Hjælp mig, er ved at blive lidt småskør. Maler og... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan fortynde malingen saa det foerste lag eller to maler du med tynd maling.


 

Ingen grund til at købe mere maling. Din beskrivelse af 'fejlen' bekræfter min mistanke.

Det er møg hamrende svært selv for en garvet maler at Spartle en væg 100% lige. Uheldig belysning, hvis det rammer væggen fra siden, vil afsløre selv den mindste ujævnhed. 

Prøve at belyse væggen fra begge sider, så tror jeg dine helligdage forsvinder. Måske træder ujævnheder og skævheder bedre frem. Men din maling har næsten med garanti dækket ordentligt. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Problemet er ikke spartelarbejdet eller noget i den dur. Det bunder simpelthen bare ud i at du har brugt en billig lortemaling

Det gode maling dækker af to gange mens den billige maling fra jotun f.eks. Skal have en 4-5 gange for at dække


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Når en prof maler maler, så ruller han rigtig meget maling på, og han er dygtig til det. Malingens pris betyder ikke meget for en prof maler. Dine problemer kan være fordi du ikke får smurt nok maling på.




Venlig hilsen
Knud

Dit problem skyldes malingens dækningsgrad (Her er jeg virkelig 100% på hjemmebane som grundigt uddannet grafiker med årelang international erfaring).

Malingen har en transparensgrad afhængig af underlaget. Det skyldes en kombination af refleksion og transpiration af lysets brydninger i materialernes optiske egenskaber.

For ikke at komme helt ud i de grafiske og optiske spidsfindigheder er grundreglerne følgende:

1: Farveneutrale baggrunde  grundes med sølvbronze for at reflektere efterfølgende farve korrekt uden transparente bivirkninger som opfattes som farvestik. Sølvbronzens reflekterende højglans anvendes for at opnå maksimal effekt.  Sølvbronze er mange ting, så lav en prøve først. Færdigkøbte malinger er aldrig 100% opakke hvilket udnyttes i underlagets reflekterende egenskaber.

2: Transparente baggrunde grundes med shellak for at stoppe lys transmission i mellemområdet. Processen forhindrer ikke transmission af de langbølgede refleksioner (typisk opfattet af det menneskelige øje som rødt lys). Slutresultatet vil give et varmt skær.

3: En kombination at ovenstående metoder kan være nødvendig afhængig at den ønskede effekt og grad af perfektionisme, dog skal rækkefølgen iagttages for ikke at slutresultatet af den samlede effekt af de lysabsorberende og lysreflektions effekter virker modsatrettede, hvilket opfattes mørkt eller i uheldige tilfælde, som dødt og livløst.

4: Farvernes dybde kan forstærkes ved  brug af  komplementærfarver som grunder. Eksempelvis gul under blå eller omvendt. Det kræver 100% opak maling. Det kræver selvfølgelig også en skarp farvehandler som kompetent sparringspartner.

Bemærk at begreber om additive og subtraktive farver i dette tilfælde ikke er velegnede til bestemmelse af dybde på malede vægge. Her er det bedre at anvende internationale farvekoder som eksempelvis RAL eller PANTONE som slutmaling.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
knudr skrev den 12-05-2018 18:47:39

Når en prof maler maler, så ruller han rigtig meget maling på, og han er dygtig til det. Malingens pris betyder ikke meget for en prof maler. Dine problemer kan være fordi du ikke får smurt nok maling på.



 Det er ikke rigtigt knud. Jeg er udlært bygningsmaler og alle malere jeg har mødt bruger kun de kendte kvalitetsmærker så de ikke skal male 5 gange i stedet for 2.

Det er højst sandsynligt fordi at der er sparet på bindemiddel og pigment i malingen der gør at dækkeevnen er dårlig.


Gå efter Nordsjö, Flügger, PP, Dyrup, Sigma eller Beck og Jørgensen


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Kaempekran, jeg tror da vi er enige. Jeg siger at en prof maler køber ikke billig maling og jeg mener osse at han/hun er dygtig til at lægge det på. 



Venlig hilsen
Knud
ESA skrev den 07-04-2018 20:10:37

Jeg har det ladt tørre omkring 6-10 timer. På spanden står der at det er overmalbar efter to timer. 

 Nu er det jo svært at sige om det præcist er nok, men jeg lader altid, uden undtagelser, maling tørre i ca. et døgn, 20-24 timer, inden jeg maler over. Jeg lader også filten tørre i 2 døgn for at være sikker. Min process er:

1) Fuldspartling, lad tørre 1 døgn, slib

2) Forankringsgrunder, lad tørre 3-4 timer

3) Sæt filt op med rigeligt vævklæber, lad tørre 2 døgn

4) Spartel evt. små revner i filtsamlingerne med fin spartel, lad tørre 1 døgn

5) Mal 1 gang med vævfylder - dette er en billig form for basismaling, der fylder filten god ud, så du ikke brænder din dyre maling af på at fylde filten op - lad tørre 1 døgn

6) Mal 2 gange med "dyr" maling, lad tørre 1 døgn mellem hvert lag


Da du har købt Jotun er maling sikker af god kvalitet. Som andre skriver, er det måske fuldspartlingen, der ikke er helt i top - dette er super svært at gøre perfekt. Jeg "snyder" og bruger "Wall Fix filt" fra Jem & Fix - det er filt med ca. 1mm skumbelægning på bagsider, der skjuler små ujævnheder og kratere i spartlen, kan anbefales til gør det selv folk.

Påfører du malingen énsartet? Jeg plejer f.eks. at dyppe rullen i spanden, og så køre præcis én rulles bredde fra gulv til loft ad gangen, naturligvis med lidt overlap så man får glattet ud, vådt-i-vådt. Så får jeg påført den samme mængde over alt.

Selv en billig maling burde dække efter 3 (måske 4) gange. 


Jeg vil tro det skyldes enten spartelarbejdet, eller at det grundede filt er vendt forkert.
Grundet filt er nemlig oftest kun grundet på den ene side. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også