Opmuring af skorsten

Hej lav- det-selv.


Pt. har vi en muret skorsten, som "ender" på loftet. Skorstenen skal bruges til 1 stk. brændeovn i stueplan. Der er imuret renselåger mv.

Denne skal jeg have færdiggjort.

Den er opmuret i en enkelt sten, med en løs isokern i midten.
Denne skal jeg have ført fra loftrummet op igennem taget.

Er der nogen der ligger inde med en arbejdstegning af en skorstenspibe og opmuring af denne?
Jeg har svært ved at finde noget på nettet omkring det.

Er det "nok" at mure den i en enkelt sten hele vejen rundt, og så trække selve skorstenspiben "ud"/altså lave en gesims, således at jeg kan trække min tegl op under, og lave en muret inddækning (Som jeg finder ganske pæn)

Jeg tænker at den opmures i cement/bakkemørtel, i forholdet 1/6?
Resten af huset er netpudset, så ønsker også min skorsten pudset - Hvad tænker folk om pudsløsning her? (Det er jo et noget aggressivt miljø)

Min skorstensfejer kommer selvfølgelig med på råd, men jeg vil gerne lave research forinden, og have styr på det mest basale :)


På forhånd tak og god weekend.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Her er en beskrivelse af hvordan skorstene bør de ud. 

Du kan mure den igennem taget med enkelt sten, indtil den kommer til rygning. Så skal der en ekstra sten på, og der skal faktisk mures "nedad" for at få tagstene muret ind. De sidste 3 rækker tagsten kan efterfølgende ikke røres. Når skorstenen er 3-4 skifter over tagryg kraves ind igen. 

Men hvordan den ellers skal se ud afhænger af hvilken område du bor i. Der var forskellige traditioner i de forskellige landsdele.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-04-2018 23:52:57

Her er en beskrivelse af hvordan skorstene bør de ud. 

Du kan mure den igennem taget med enkelt sten, indtil den kommer til rygning. Så skal der en ekstra sten på, og der skal faktisk mures "nedad" for at få tagstene muret ind. De sidste 3 rækker tagsten kan efterfølgende ikke røres. Når skorstenen er 3-4 skifter over tagryg kraves ind igen. 

Men hvordan den ellers skal se ud afhænger af hvilken område du bor i. Der var forskellige traditioner i de forskellige landsdele.

 

Hej el vvsmand.


Mange tak for dit svar.
Jeg kan desværre ikke åbne dit link, kan du uploade på anden måde?

Du søger center for bygningsbevarelse i Raadvad

Gå ind under: anvisninger og vælg tage, Her finder du skorstenspiber og kan åbne en pdf fil 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 07-04-2018 09:26:34

Du søger center for bygningsbevarelse i Raadvad

Gå ind under: anvisninger og vælg tage, Her finder du skorstenspiber og kan åbne en pdf fil 

Mange tak.
Den er hermed fundet og meget informativ.
Den er printet og lagt "klar" i byggemappen.

Jeg kan ikke helt danne mig et overblik over om piben er muret i en-stens bredde, eller hvordan?

Jeg har selv lavet 2 ens skorstens piber efter at have læst Søren Vadstrups artikel.  

Når man ser udefra er skiftegang oppe på skaftet 2 løbere i modstående sider og 1 kop 1 løber og 1 kop i de andre 2 sider. Næste skifte omvendt naturligvis. 

På samme måde går det igennem taget. 

Så hullet i skorsten (uden at tælle isokern med) er 23-24 cm (1 løber + 2 fuger) 

Nederste skifte i "sokkel" over tagsten er 3 løbere, og sokkel er 6 skifte høj, så den begynder at gå ind efter 6. skifte. Og den går ind med 1/4 sten i hver side pr. hak. Så der er kun 1 mellemhak. 

Men du skal igennem tag med 1 stens bredde i hullet, så det bliver 2 sten udvendig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis