Udskiftning lås, køkkendør/bagtrappe

Jeg har en gammel gammel dør, hvor låsen aldrig har virket. Nu kunne jeg godt tænke mig at få den fixet. 

Har søgt lidt på nettet, men ved ikke helt hvad jeg skal købe og kigge efter. Jeg kan selvfølgelig sagtens tage fat i en låsesmed, men gider ikke bruge de store summer på en dør sjældent benyttes. Men vil gerne kunne låse den. Kan jeg nøjes med at udskifte cylinder eller skal låsekasse m.m. også udskiftes (hold da helt op døren trænger til en gang maling).

På forhånd tak :)


Martin
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vedlægger lige et par billeder mere, for jeg kan slet ikke se hvordan jeg får cylinderen af.


Martin

Det er ikke let sige hvad der er galt. Kan døren slet ikke læses, hverken med vrider eller cylinder? Hvad hvis døren står åben, kan den så låses?

På låsekassen - den side der bliver skjult i dørkarmen når døren er lukket - sidder der ca. 5 cm fra underkant en skrue. Den skrue skruer du et par milimeter ud, og derefter "slår" du skruen et par mm. "ind i låsekassen". Så løsnes din cylinder, og du kan tage den ud.


Søren O

Den kan godt låses med vrider, men vi har aldrig haft nøglen til låsen. Skiftende udlejere og ejere har gjort at vi aldrig har brugt tid på det. Tak for hjælpen, så er cylinderen da klar til at blive udskiftet. Så overvejer jeg lige om resten skal skiftes med.


Martin

Hej

Bemærk at den udvendige låsecylinder, hænger/går alt for langt ud af dørskiltet.

En indbrudstyv kan "så let som ingenting" blot vride låsecylinderen af med en papegøjetang/rørtang, derved er døren open på under 10 sec.

Der findes beslag til at dækker selve låsecylinderen.

Hvis man vil undgå ovennævnte må udhænger af låsecylinderen max være 2 mm.

Ved indbrud med ovennævnte store udhæng på låsecylinderen er der sandsynlighed for at et givet forsikringsselskab vil "slå sig kraftigt i tøjret"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også