Råd til mekanisk ventalation med varmegenvidning

Kære venner,

Vi har fået renoveret vores 30´er hus med nye energivinduer, hulrumsisolering og isolering af gulv ifm. etablering gulvvarme. De meste af taget er isoleret dog undtagen ca. 40% som ikke har isolering. Ifm. med disse tiltag oplever vi en del kondens på indersiden i vores nye energiruder og allermest ved energivinduerne i de områder med uisoleret tag, hvor kondensvandet løber ned af vægge, til gulv osv.. Giver det mening? Vi har også en del konsens i vores soveværelse, som er det eneste med gammel vindue. Det forventer vi bliver OK efter ny vindue.

Vi skal have lagt nyt tag, da det nuværende er slidt, grimt (dog tæt) og der er fejl i sammenbygningen mellem tilbygning og oprindelig bygning. Det nye tag skal naturligvis opfylde alle nye krav til isolering. Vi har nyt gasfyr, ventilatorer i de to bad spm tænder ved tænd af lys, emhætte i køkken og vinduesventiler i de nye vinduer.

Ifm. nyt tag, overvejer vi anlæg til mekanisk ventilation med varmegenvidning med håb om at det tager kondensen og den tillægsgevinst om at vi kan få tørre indeklima, bedre indeklima og ikke mindst også spare på gas-/varmeudgiften. Vi overvejer sådan en maskine her: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-ventilation-pakkelosninger-genvindingsunit-duplexvent-pakke-4a-til-200-kvm-1-plan.

Mine spm. er:

1. Hvordan kan jeg være sikker på at anlægget vil tage kondensen ifm. en investering på ca. 40k? Vil der overhovedet være kondens efter nyt tag med fuld isolering i hele taget og det nye vindue i forældre soveværelset? Vil det dermed være en spildt investering?

2. Hvordan kan jeg være sikker på at jeg sparer gassen og bruger sådan et anlæg ikke også meget strøm, selvom jeg har hørt at det er ubetydeligt.

3. Man kan få tilskud på ca. 1500 kr. og de forudsætter opfyldelse af krav fra BR18. Jeg har gransket BR18 og der er mange krav.... Hvad er essensen?

4. Har alle anlæg fugtstyring? Hvad menes med fugtstyring

5. Skal de nuværende ventilatorer i bad 1 og bad 2 afmonteres? Vil de genere anlægget?

6. Det anbefales udsug i entre, bad og overkøkkenvasken. I og med at vi har mest kondens i Alrum, skal vi vel have 5 Udsug, altså i Entre, køkken, Bad 1, Bad 2 og Alrum?

7. 10-11 Indsug, altså i Entre, Bad, Køkken, Alrum, Nyt Bad og 6 soveværelser? Det løber jo op hvad angår udstyr, rør osv.

8. Kan man kombinere Udsug og Indsug i samme enhed? Ved at ovennævnte pakke ikke understøtter det. Må udsug og indsug i samme værelse godt sidde ved siden af hinanden eller skal de være i modsat ende i værelset?

9. Har læst at filteret skal udskiftes hver 6. mdr. Koster de mange penge? Er det standard-filter? Kan man risikere at anlægsmodellen udgår og man så står med håret i postkassen?

10. Skal anlægget være tændt 24/7? Også når man har åbne vinduer og døre? Skal man så selv slukke det manuelt?

Det var en masse spm. På forhånd tak for hjælpen.




kh. hilsen Mr. GDS 0
Kære venner, Vi har fået renoveret vores 30´er hus... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Vi har en kondens tørretumbler og den afgiver meget fugt. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Til GDS 0

Svar på dine indledende spørgsmål:

  1. Et ventilationsanlæg vil sænke din generelle relative luftfugtighed, og fugtigheden har ikke noget med dit tag eller vindue at gøre
  2. Du genindvinder minimum 80% af den varme du bortventilerer i et ventilationsanlæg, men har så et strømforbrug på ca. 1.000,- kr. – 1.200,- kr om året, og jeg plejer at sige, at det ikke er en økonomisk gevinst at etablere et ventilationsanlæg, men investeringen er udgiftsneutral over sin levetid.
  3. ?? har ikke tid til at sætte mig ind i det, men der er helt sikkert et minimumskrav til virkningsgraden.
  4. Ikke alle har fugtstyring, men der sidder en sensor som øger ventilationsmængden, hvis der måles fugt i rumluften.
  5. Ja vinduer/døre/nuværende ventiler holdes lukkede.
  6. Ikke i entre, men bryggers, bad,toilet, køkken (altså vådrum).
  7. Du mener vel indblæs?? Dette foregår i alle opholdsrum og ikke i vådrum.
  8. Ikke begge dele i samme rum i et parcelhus.
  9. Sørg for at købe et anerkendt mærke og ikke nødvendigvist den billigste, så er du sikret.
  10. Mit råd er at lade anlægget køre altid (så glemmer man ikke at tænde for den igen), da besparelsen ved at slukke er minimal.

Kære alle,

Først og fremmest mange tak for de fyldestgørende svar. Dem har jeg alle indsæt i MS og sammenlignet. Kan dog se, at i er lidt uenige om nedenstående. Kan i kaste lys over dette, tak? 

Plantegning skal jeg lige finde.

I dag den 30.11, kl. 21:39 viser hyrometret 68%.

5. Nuværende ventilatorer i de to bad. Her siger nogle af jer at bad-udsugningerne klart tilsluttes til anlægget, men andre siger at de ikke skal tilsluttes til anlægget for at undgå fugt i anlægget. 

6. og 7. Her siger i udsug i vådrum og en af jer at det også skal være i fordelingsgang? Hvordan hænger at kun UDsug kun i vådrum sammen med at vi oplever mest fugt og kondens i de andre værelser, altså opholdsrum og soveværelser i vores etplans-hus?

8. I rum med både IND og UD, skal de sidde i hver sin ende af rummene, mens en af jer siger at "Ikke begge dele i samme rum i et parcelshus"? og en af jer skriver "Men det er efter min mening ondsvagt ikke at gaa "all in",hvis man vaelger at smide 40-50k efter et varmegenvindings anlaeg, saa beyderde par ekstra ind/udsugninger ikke alverden i mine oejne."

Endnu en gang mange tak!









kh. hilsen Mr. GDS 0

Jeg kan sådan set godt forstå du bliver forvirret, men ventilationsluft skal altså vandre fra opholdsrum til vådrum (køkken, toilet, badeværelse, bryggers og udsuges her.

Derudover skal der  ikke være andre åbninger i huset (åbne vinduer eller lignende) ud over emhætte og evt. tørretumbler til det fri.

Man kan sådan set godt have både indblæsning og udsugning i samme lokale, da hele anlægget skal indreguleres efter installation til korrekt flow, således at udsugningen i netop det lokale kun trækker det luft til sig som blæses ind i samme lokale, eller lidt mindre. Det kan være nødvendigt i nogle tilfælde hvis det ikke er muligt at åbne op for flowet fra et bestemt rum. Måske hvis døren er af en opbygning som gør at den slutter tæt. Men praksis er er luften skal vandre fra opholdsrum til udsugninger, herunder også en udsugning i køkken hvis det er nødvendigt for at opnå balance i anlægget (lige meget ind som ud). 

Det handler således ikke om hvad et en ekstra udsugning koster at etablere, men om flow og balance i anlægget.

Der skal helt sikkert etableres udsugning i badeværelset. Argumentet med ikke at få fugt i installationen er lidt mærkelig da det netop er det som er formålet med ventilation: at fugt fra bad etc og damp fra beboerne ledes ud af boligen.

Her lørdag morgen 1/12 viser mit 47% fugtighed.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Det er meningen anlægget skal fjerne fugt fra din bolig. Derfor skal du altid have udsug i badeværelser og bryggers hvor der kan forekomme store mængder fugt. Alle anlæg er udstyret med kondensafløb, så den kondenserede fugt fra anlægget kan komme ud.

Grunden til at man blæser frisk luft ind i opholdsrum er til dels at vi helst skal opholde os i "det rene" luft, men også at luften du blæser ind har en lav relativ fugtighed, her om vinteren i hvert fald. Den tørre luft kan sagtens optage den fugt vi mennesker afgiver, og derfor vil du typisk ikke se problemer med fugt i vinduer, hvis du blæser ind i opholdsrum. Hvis vinduerne ikke er "energirigtige" og kolde, er der dog risiko for at du stadig vil se kondens, da luften bliver afkølet og den relative fugtighed vil stige i det område.

At blæse ind og ud i samme rum er efter min mening overkill. Standardløsningen er rigeligt for et parcelhus. 

I mit første svar antog jeg det var passive udluftninger på badeværelserne.
Det er belyst ni, at de er aktive, og dette gør at jeg sløjfer den kommentar om at bevarer dem. Badeværelser ind over ventilationen - UD ventil

Køkken vil du have rummet på som ud, men emhætten skal være direkte til udendørs, da du ellers får meget frekvent udskiftning af filtre, problemer med tilsmudsning af varmeveksler og øget brandfare i dit ventilation.

Hvis du har en 4x4 meter stue, er en indblæsning nok, men har du en 5x10 eller større, så skal der tænkes over antal ind og ud ventiler, da du så har problemer med at flytte så meget luft igennem en sprække under en lukket dør.

Fordelings gangene er tilsluttet som udsugning, da visse villaerer bygget med en "soveværelses længe", hvor der kun er fordelings gangen, uden bad/WC, hvorfor udsugningen i fordelingsgangen tager den friske luft fra alle værelserne.

Mht. taget, så JO, det resulterer i mere fugt i huset, da du gør fugt membranen mere tæt, og dermed ikke naturligt kan ventilerer fugten ud, hvilket er årsagen til du skal have mekanisk ventilation ind over.

Ved samme eller endda lidt større ventilations mængde, vil du spare varme energi ved et genvindings anlæg, da op til 80% af energien genvindes til opvarmning af indblæsnings luften, sammenlignet med bare at blæse luften direkte ind/ud, hvor alt den luft du udskifter bliver smidt direkte til gråspurvene/kommer direkte fra pingvinerne.


 

RHSchultz skrev den 03-12-2018 08:11:03

Det er meningen anlægget skal fjerne fugt fra din bolig. Derfor skal du altid have udsug i badeværelser og bryggers hvor der kan forekomme store mængder fugt. Alle anlæg er udstyret med kondensafløb, så den kondenserede fugt fra anlægget kan komme ud.

Grunden til at man blæser frisk luft ind i opholdsrum er til dels at vi helst skal opholde os i "det rene" luft, men også at luften du blæser ind har en lav relativ fugtighed, her om vinteren i hvert fald. Den tørre luft kan sagtens optage den fugt vi mennesker afgiver, og derfor vil du typisk ikke se problemer med fugt i vinduer, hvis du blæser ind i opholdsrum. Hvis vinduerne ikke er "energirigtige" og kolde, er der dog risiko for at du stadig vil se kondens, da luften bliver afkølet og den relative fugtighed vil stige i det område.

At blæse ind og ud i samme rum er efter min mening overkill. Standardløsningen er rigeligt for et parcelhus. 

 Takker, det giver nu mening med "Den tørre luft kan sagtens optage den fugt vi mennesker afgive". Den tørre luft IND; hvor kommer den fra? Ude fra eller genbrug af indendørs luft, som bliver tørret, renset og varme genbruges?



kh. hilsen Mr. GDS 0
Steensen skrev den 09-12-2018 23:06:59

I mit første svar antog jeg det var passive udluftninger på badeværelserne.
Det er belyst ni, at de er aktive, og dette gør at jeg sløjfer den kommentar om at bevarer dem. Badeværelser ind over ventilationen - UD ventil

Køkken vil du have rummet på som ud, men emhætten skal være direkte til udendørs, da du ellers får meget frekvent udskiftning af filtre, problemer med tilsmudsning af varmeveksler og øget brandfare i dit ventilation.

Hvis du har en 4x4 meter stue, er en indblæsning nok, men har du en 5x10 eller større, så skal der tænkes over antal ind og ud ventiler, da du så har problemer med at flytte så meget luft igennem en sprække under en lukket dør.

Fordelings gangene er tilsluttet som udsugning, da visse villaerer bygget med en "soveværelses længe", hvor der kun er fordelings gangen, uden bad/WC, hvorfor udsugningen i fordelingsgangen tager den friske luft fra alle værelserne.

Mht. taget, så JO, det resulterer i mere fugt i huset, da du gør fugt membranen mere tæt, og dermed ikke naturligt kan ventilerer fugten ud, hvilket er årsagen til du skal have mekanisk ventilation ind over.

Ved samme eller endda lidt større ventilations mængde, vil du spare varme energi ved et genvindings anlæg, da op til 80% af energien genvindes til opvarmning af indblæsnings luften, sammenlignet med bare at blæse luften direkte ind/ud, hvor alt den luft du udskifter bliver smidt direkte til gråspurvene/kommer direkte fra pingvinerne.

 Takker, "Badeværelser ind over ventilationen - UD ventil" hvad menes der med dette?



kh. hilsen Mr. GDS 0
Steensen skrev den 09-12-2018 23:06:59

I mit første svar antog jeg det var passive udluftninger på badeværelserne.
Det er belyst ni, at de er aktive, og dette gør at jeg sløjfer den kommentar om at bevarer dem. Badeværelser ind over ventilationen - UD ventil

Køkken vil du have rummet på som ud, men emhætten skal være direkte til udendørs, da du ellers får meget frekvent udskiftning af filtre, problemer med tilsmudsning af varmeveksler og øget brandfare i dit ventilation.

Hvis du har en 4x4 meter stue, er en indblæsning nok, men har du en 5x10 eller større, så skal der tænkes over antal ind og ud ventiler, da du så har problemer med at flytte så meget luft igennem en sprække under en lukket dør.

Fordelings gangene er tilsluttet som udsugning, da visse villaerer bygget med en "soveværelses længe", hvor der kun er fordelings gangen, uden bad/WC, hvorfor udsugningen i fordelingsgangen tager den friske luft fra alle værelserne.

Mht. taget, så JO, det resulterer i mere fugt i huset, da du gør fugt membranen mere tæt, og dermed ikke naturligt kan ventilerer fugten ud, hvilket er årsagen til du skal have mekanisk ventilation ind over.

Ved samme eller endda lidt større ventilations mængde, vil du spare varme energi ved et genvindings anlæg, da op til 80% af energien genvindes til opvarmning af indblæsnings luften, sammenlignet med bare at blæse luften direkte ind/ud, hvor alt den luft du udskifter bliver smidt direkte til gråspurvene/kommer direkte fra pingvinerne.

 "Mht. taget, så JO, det resulterer i mere fugt i huset, da du gør fugt membranen mere tæt, og dermed ikke naturligt kan ventilerer fugten ud, hvilket er årsagen til du skal have mekanisk ventilation ind over."

A) Så mere og bedre isolering af tag vil give mere fugt pga. tættere membran i tag

B) Isolering af tag vil give mindre kondens og dermed mindre fugt, da kondens opstår når varm og kold luft mødes, altså fra den isolerede gulv med gulvvarme, nye energiruder og isolerede vægge, men uisoleret loft.

Så peger A og B ikke på det modsatte? 



kh. hilsen Mr. GDS 0
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis