Hvor tyk bliver en ny murstens mur efter det gældende BBR???

Jeg sidder lige og planlægger en kommende tilbygning af huset, og skal finde ud af hvor tykke væggene bliver..

Hvad er gældende BBR regler for en mur med mursten på facaden og porebeton indvendigt, f.eks

mursten 110 mm, porebeton 75mm indvendigt, hvor meget isolering skal der være imellem før muren opfylder kravene???

Og hvad er kravene til gulv og luft i den gældende BBR??

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Br 2015

Gulv 300 mm

Vægge let konstruktion: 350 mm
Hulmur tung konstruktion: 300 mm
Loft/tag: 500 mm

BR 2020

Gulv: 400 mm
Vægge let kontruktion: 400 mm
Hulmur tung konstruktion: 400 mm
Loft/tag: 500 mm


Dette er guidelines da kravene bliver regnet ud fra watt forbrug du ka; finde en mere udførlig beskrivelse på flere sider bl.a hos rockwool

okay, med mursten, 100 mm porebeton, og f.eks 300 mm isolering, har jeg en 50 cm tyk mur det giver bare ikke rigtig mening når resten af huset er bygget i 1965, med 100 mm hulmur.

der findes rockwool isolering der hedder lambda 34, som er lidt bedre isolerende, giver det overhoved nogen forskel på isoleringstykkelsen?, er der andre måder man kan få en lidt tyndere væg?

Der hvor jeg skal bygge er 350 cm bredt, med en 50 cm mur er rummene så kun 300 cm brede, jeg havde godt nok håbet på lidt mere.


Hvad er de der 500 mm på loftet, er det et krav?, for så begynder det at blive vanskeligt at få det til at passe ind med den nuværende bygning, jeg havde regnet med max 400mm.

da der er forskel på de forskellige isolerings materialer efektivitet kan du ikke regne med at det er mm der altid passer men blot en guideline, ved rockwools materialer ligger deres minimums anbefaling lidt lavere tykkelse sikkert p.g.a. af bedre efektivitet det kan du læse om her http://www.rockwool.dk/vaerd-at-vid...isolering/

ja på din side du linker til , står der ved: Ændret anvendelse og tilbygning:

Loft 310 mm flexibatts.

terrændæk 300 mm. 

tung ydervæg, 240mm A-murbatts.


Loft og gulv blev allerede langt mere spiseligt, væggen er stadig tyk, men det er nok bare sådan det er..


Annonce

skal man følge BR15? eller er der kun krav om br10? for fandt noget på rockwool side, med en tabel af isoleringstykkelser omkring isolering af hule mure, og i bunden stod der

BEMÆRK!! U-værdier over 0,30 W/m²K overholder IKKE BR10 krav til mindste varmeisolering.

Så er br15 anbefalinger eller byggekrav?

aha fandt det i rockwool den lille lune side 44, tilbygninger efter br15 skal kun være 0,15, dvs så kan jeg nøjes med 190 mm a34 murbatts. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis