Badeværelse, fald ved bruser med store fliser og unidrain

Hej

Skal have lavet fald i bruseniche hvor der er unidrain langs væggen, men det går ikke helt ud til siderne. Ligesom nedestående billede. 

Ville gerne, hvis det kan lade sige gøre lave det på samme måde som på billedet, men kan ikke se at det kan lade sig gøre at få det rigtige fald mod unidrain. Hvis fliserne hælder mod unidrain vil vandet vel ligge sig mod væggen på sidderne af unidrain ?

Er det ikke kun muligt at løse med "konvolut" fald, eller hvad det nu hedder ?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fra indgangen (på billedet hvor håndklæde ligger) skal du have fald ned imod unidrain. Så det meste vand er direkte på vej i afløbet. Men det er da rigtig at vandet ude i siden vil fortsætte ned imod ende væggen, men hvor vil det så løbe hen  - - - -  i unidrain, fliser bliver jo på denne led vandrette. Afløbet skal naturligvis placeres 3-4 mm under fliseoverflade, så den inderste fuge kan fungere som en "grøft" 

Man skal netop ikke lave kuvert fald ved liniedræn.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja men ikke voldsom. når flisen i forvejen er vandret fra væggen og hen til afløbet er stort set alt vandet væk. så kan den elastiske fuge gå fra overkant flise ved muren og de få mm længere ned henne ved renden. Den skal naturligvis ikke slutte længere nede end plan med afløb. 

Så fliser skal have et fald på 1 cm/ m i brusekabine. Så på de sidste 10-15 cm langs enden af afløb vil de falde 1 - 1,5 mm Lad unidrain afløbet følge det fald, og placer den 3-4 mm under fliseoverflade, så bliver der plads til at vandet kan liste væk.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

I praksis er det minimalt hvad der står af vand på de 2 flapper ved siden af unidrain.  Men der er 2 alternativer, du kan lade den fuge der kører igennem foran unidrain kører helt ud til side væggene,  så kan du give de 2 stumper på begge sider lidt fald. Eller du kan få et unidrain i der passer til hele bredden af nichen. Men i praksis løber 99,9% af vandet direkte i afløbet. Der står måske lidt dråber ude i siderne. Det kommer selvfølgelig an på hvor store flapperne er   


km

Flapperne er 10 og 20 cm, så en hel flise, hvor der er skåret ud med fald mod unidrain ville ikke være det store problem som jeg forstår det ?

Annonce

Den på 10 ville jeg ikke være så nervøs for selv om den er bred. Men den på 20 kunne der nok godt komme til at stå noget vand på.  Den bliver svær at få fald på også selvom det er lille løs lap. Den vil komme til at ligge lidt lavere i end de andre fliser hvor den støder op mod afløb. Eller den anden ende vil ligge lidt højere.   Hvor store er gulv fliserne ? I disse tider bruges der rigtig tit enten 30x60 eller 60x60. Som regel centrer vi så vi har en fuge i midten som fortsætter op af væggen så fugen rammer i midten af kold og varm på brusetermostat. Det betyder også at gulvfliserne kan hæves 0.5 - 1 mm i begge sider således at flapperne får et lille naturligt fald ind mod unidrain . De må samtidig ikke hæves så meget at det ses når man flugter flise/unidrainain.  Unidrain og flise må efter min mening gerne næsten flugte højdemæssigt. Unidrain max 1-2 mm under.  Og selvfølgelig under ingen omstændigheder over. Man kan få Unidrain rammerne i både  10 - 12 mm og faktisk helt op til 25 mm tykkelse. Der skal man ikke være bleg for at få dem til at bestille en der matcher konstruktionen bedst muligt. Man ser tit at rammen ligger 5-7 mm under flisen. 


km

digger: Lyt endelig til den professionelle, vi andre er kun amatører der suger til sig.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej kmlflisemaster,

Tak for det fyldestgørende svar. Vedr flisestørrelse har jeg overvejet at købe en stor flise og så skærer ud samt lave de små "flapper" men hvis det ikke giver de "store" problemer med fald mod bagvæg vil jeg overveje ikke at lave flapperne, men gøre som på billedet, med en stor flise.

Tænker også, at vandet evt. har nemmere ved at løbe væk, når jeg har tænkt mig at bruge highline, så der ikke er nogen kant mod bagvæggen.


Flise størrelser findes jo i 75x75 og 80x80 og 90x90 og 100x100. Så der er rig mulighed for at lave en løsning med kun 1 flise i bredden. Løsningen med en flise som top i unidrain er super flot når det er lavet så man kun behøver 1 flise. Vi laver nogen  på Bølgen i Vejle hvor de fleste af badeværelserne er lavet med 7x30 fliser og der ligger 3 fliser på unidrain toppen. Byggeriet har været 10 år undervejs og i dag havde man nok valgt store fliser, men man fastholder designet i de sidste 2 bølger. Unidrainet er den bagerste række fliser imellem de 2 træ skabeloner til glas væggene. 


km

Det er også en pæn løsning især når unidrain dækker hele bredden af brusekabinen. 

Grunden til at jeg bl.a. gerne vil have en stor flise er, at det gør rengøring lidt nemmere med hensyn til kalk etc. i længden grundet de færrer fuger.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis