Isolering af tag; undertag monteret indefra - nødvendigt?

Hej derude

Vi har købt et halvandenplans Trelleborghus fra 2010, og tidligere beboer, som fik det bygget, valgte at bo kun i underetagen, og dermed efterlade overetagen ubygget. Huset er dog tinglyst til flere kvadratmeter, så vi må lovligt bebygge en del af overetagen. Der er allerede trukket strøm, samt vand+afløb+ventilation til et badeværelse.

Der ligger 400mm isolering i etageadskillelsen nu, og taget står 'råt', se billeder.

Jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre, og hvordan. Der bør jo nok monteres et undertag, så isoleringen ikke kan komme ud og røre tagstenene.

Er der nogen der har erfaring med at montere undertag uden først at fjerne tagstenene? Så vidt jeg kan forstå på Trelleborg er det ikke ualmindeligt at efterlade overetagen ubygget, for at spare 3-400.000 kr nu og her, men senere at kunne tilføje billige kvadratmeter.



Laver alt selv - koste hvad det vil!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Undertag er ikke for at holde afstand til tagsten, det er for at tage det vand / sne der kommer igennem brændte ler tagsten. Der skal iøvrigt  også være afstand til evt. undertag. Og man kan ikke lave undertag efterfølgende uden at tage tagsten og lægter af. Så kommer det positive.

Men dine tagsten ligner tætte fals tagsten så jeg tror ikke de kræver undertag. Der er sikkert en lille strimmel skumgummi i kanten. Så det er "bare" at gå i gang. ( Tro gør det som bekendt ikke alene, så du kunne jo spørge hos Trelleborg) 

Og ja du skal holde 50 mm afstand fra lægter og ned til isolering, Der skal være udluftning hele vejen langs tagfod med mindst 1 cm sprække i begge sider eller det der tilsvarer hvis det er lavet anderledes. Ligeledes skal der være lige så mange cm2 udluftning i tagryggen som de 2 sider tilsammen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det lyder rart hvis vi kan undlade undertaget. Penge sparet =) - jeg har sendt en mail til Trelleborg.

Tagstenene ser ud til at være tætte. Huset har stået i knap 8 år, og der er ingen tegn på at der er trængt hverken sne eller vand ind nogen steder. 

Det med udluftning i tagryggen skal jeg lige undersøge - jeg ved ikke om der er udluftning nu. Hvis vi nu kun isolerer til det vandrette spær-bjælker, så bliver der et stort rum oven over - vil det gøre en forskel i forhold til krav til udluftningen?

Hvor måler man udluftningen i siderne? Mit gæt er at det er sprækkerne i det yderste skrå stykke af udhænget, under tagrenden. Det ser cirka sådan her ud:


Laver alt selv - koste hvad det vil!

Det er netop udluftnings sprækker, og de er helt sikkert mere end 1 cm brede i alt. Din tagrygning kunne være gjort fast på en måde så det indeholder udluftning. 

Så er det man sætter vindstop plader yderst på isoleringen, så den dejlige vind kun går op langs taget og ikke ind i kanten af isolering.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis