Akku slagboremaskine eller boremaskine på slaghammer

Hejsa,

Jeg står og skal have anskaffet en ny akku boremaskine.

Jeg tænker på måske at købe en Dewalt DCD796 (bore og slag).

Vil den være kraftig nok til at bore i beton og muresten. Det er til ren og skær hobby brug. For alternativet er at vælge en bormaskine og så en decideret slaghammer med SDS bor, men tænker om de dewalt ikke vil være kraftig nok? For så kunne jeg nøjes med en maskine.

Jeg kigger på Dewalt da jeg har adgang til gode priser på dewalt.

mvh

Kim

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der er stærk beton, er en slagboremaskine ikke velegnet.

Køb en akku uden slag, og køb så en billig borehammer (medmindre du får en rigtig god rabat på Dewalt, så skal du selvfølgelig købe sådan en)

Fordelen ved en borehammer er jo så også man får en mejselfunktion, det bruger jeg selv en del. (men kik efter, nogle borehammere har ikke mejselfunktion)


Vi prøver igen, i morgen --

Hold øje med maks. omdrejningstal på akkuboremaskinen. Den skal helst løbe hurtigere end 2000 o/min. hvis du skal bore i træ eller alu.

Hvad så når der skal bores i mur/beton

Medmindre det betyder meget at det skal være akku..

Så ville jeg vælge en 230 volt borehammer, denne her koster normalt omkring 1000kr, så får du en god rabat får du den jo betydelig billigere.

http://www.dewalt.dk/powertools/productdetails/catno/D25033K/


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
kimhoersted skrev den 04-04-2018 17:32:46

Hvad så når der skal bores i mur/beton

Beton: borehammer med slag

Mursten: borehammer uden slag, det giver meget fine huller hvor plugs passer som Hans' i Gretes.

Akkuboremaskinen til alt det andet.


Jeg ville bare gerne have uden ledning, så derfor jeg søger en akku.

Kan en dewalt DCD796 eller DCD996 virkelig ikke bore huller i beton/mur? Det er kun til brug til ophæng af ting i et hus.

Synes bare jeg har set mange håndværkere der kun bruger akku maskiner.

Der er forskel på en slagboremaskine og en borehammer. En slagboremaskine kan ikke bore i hærdet beton. Der skal du bruge en borehammer.

Som håndværker er det jo vigtigt med værktøj uden ledning da det spare tid mv., men som privat ville jeg ikke tøve med at købe en borehammer med ledning. Man bruger den trods alt ikke så ofte i et privat hjem. Min akku maskine (Makita) er selvfølgelig med batterier.

Med ledning får man mere effekt til en noget lavere pris.

Det er jo en smagssag, men jeg syntes at det er fjollet at betale mere for et produkt med lavere effekt til brug i et privat hjem, bare for at kunne spare ledningen.



Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

det kan jeg godt følge dig i.

Men jeg har besluttet det skal være uden ledning. Og den skal kunne bore i vægge med mursten og lignede når der skal sættes noget op. 

Spørgsmålet er bare hvor kraftig den skal være.

Hvis du kun har mursten er en god akku slagboremaskine nok. Har du også beton skal du have en borehammer. 

Mht. hvor kraftig de skal være syntes jeg at Dewalt´s kvalitet er fint nok til privat brug.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis