Skimmelsvamp bag skab - årsag og forebyggelse?

Jeg rev et 20 år gammelt indbygningsskab ned i weekenden og faldt over en dejligt gang skimmelsvamp. 

Spørgsmålet er, hvad der skal gøres nu?

Planen er at montere nyt indbygningsskab samme sted, da væggen er bygget med indhak til netop skab. MEN, af frygt for at det sker igen, skal der findes en årsag.

Vi kan hurtigt blive enige om, at skimmel opstår som følge af fugt og mangelfuld udluftning. Ofte som følge af kondens hvor varme møder kold overflade.
I dette tilfælde er der tale om en indervæg, opvarmede rum, varm kælder under. Derfor ikke optimale forhold for skimmel.
Dog er der badeværelse/brusekabine, der støder lige op til hakket på modsatte side af væggen, hvor skimmelsvampen er.

Min tanke er fugt fra brusekabinen, der trænger igennem. Og så skal det løses, før der skal monteres skab igen.
Huset er købt for to år siden. Så hvordan i forhold til forsikring? Ejerskifte? Husforsikring? Indbo? Ingen dækning?
Der er jo tale om et skjult forhold, der ikke har været muligt at konstatere.

Og hvis det kommer fra brusekabinen. Hvordan får man så be-/afkræftet dette?

Spørger her først for at være bedre klædt på til snakken med forsikringsselskabet.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

På en eller anden måde skal du have undersøgt om der er udført vådrumssikring på badeværelset.

Måske forsigtigt liste en flise af og kigge bagved.

Hvis der ikke er udført vådrum, og badeværelse er fra efter indførelsen af vådrumssikring, har du noget konkret at gå videre med til forsikring.


Elektronikteknikeren

Tvivler på at man se om der er udført vådrumsikring ved at pille en flise ned, og da slet ikke om den er udført korrekt, - så personligt vil jeg fraråde at gøre netop det, da det blot giver ekstra besvær, men ingen konkret viden.

Du skal have undersøgt om væggen stadig er fugtig, - hvor sidder bruserbatteri i forhold til skjolden på væggen, er den på en modsatte side, - så vil det være oplagt at der utætheder ved rørføringen.

Ellers er det vel bare at give forsikringen et kald, det ligner da i høj grad en vandskade, og det kan vel reelt kun komme fra brusenichen.

Nu i nævner det, så sidder bruserarmaturet på modsatte side - altså samme væg der er ramt af skimmel. Så det kunne være oplagt med en rørskade.

Badeværelset er opført i 1977 i forbindelse med tilbygning. Ved ikke hvornår det blev påkrævet med vådrumssikring?

Men jeg må ringe til forsikringen. Så må de vurdere det. 

Tak for input. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis