Afkort ny massiv stable dør fra Swedoor

Hejsa, er der nogen som har prøvet at afkorte de nye modeller med MDF-ramme i stedet for træ-ramme?

Jeg skal have afkortet en dør med 3,5 cm i top og bund, men kan se at de nye modeller er lavet af en noget kortere MDF-kant end der var på de gamle remmer, så denne vil højest sandsynligt bliver skåret af.

Pft

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan du lægge fotos ind af din dør?

Så vidt jeg husker er øverste/nederste del du vil korte af ca 100 mm brede.

Forstår det sådan at du vil korte af i begge ender er det rigtigt? 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Klik her for at se billedet

Ja jeg vil korte døren i begge ender. Som du kan se på billedet af de nye døre er kanten under 4 cm så dette vil blive skåret af. Spørgsmålet er bare om der sker noget ved dette.

du kan forsigtigtigt pille mdf top og bundstykket forsigt af, og lime den i igen efter skæring 

men hvorfor vil du korte i begge ender, i stedet for bare kun at skære af bunden?

Det er da langt bedre at skære af i toppen, ellers får håndtaget en mærkelig højde.

Jeg har skåret et par stykker af dem helt ned til øverste hængsel, og det fungerer helt fint. 

Annonce

Tømmeren22 har en go' pointe i kun at korte af den ene ende, kortes 70 mm. af i bunden kommer dør grebet "bare" komme til at sidde lavere. 

Vil derfor foreslå at skære af i toppen, for at undgå en lidt/noget "mærkelig" højde på dørgreb/lås, du vil blive mindet om det tusindevis gange om det' sidder anderledes end de andre døre i huset.

Brug en egnet klisterbånd trykket godt på hele vejen rundt rids med en skarp stanleykniv eller lign. der hvor savsnittet skal være, for at undgå op-rifter.

Lav gerne en prøve med hensyn til klisterbåndet på det stykke du skærer af, for at teste om limen tar' malingen/lakken inden du laver dit "blivende snit"

Har du en dyk-sav med føringsskinne eller lign. vil det være super til formålet, rundsavsklingen må nødvendigvis være skarp/nyslebet, for bedste resultat.

Håber det lykkes for dig.

Med venlig hilsen 

Det er bare nemmere at skjule uligheder osv i bund end top. Derudover vil der hvis klingen der skæres med ridser emnet ses rigtig tydeligt i forhold til bunden. Men det ene taler jo for det og det andrt for toppen. Jeg havde skåret i bundet, da slutresultatet på selve skæringen vil skjules bedst der. Både på karm og plade

Ja det er selvfølgelig også en synsvinkel tømreren22.

Med de rigtige værktøjer og metoder kan det lade sig gøre, vil jeg absolut mene.

I min læretid i 1970/73 lavede vi mange sådanne ting, men havde jo også værktøjet.

Men vi ved jo ikke mere om tråd-starters muligheder desangående, endsige værktøjer tilrådighed.

Go' aften til jer alle.

Med venlig hilsen 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også