Gulvvarmeshunt spiller ikke helt

Hej med jer,

Kan i komme med jeres besyv på hvorfor min gulvvarme shunt ikke virker efter hensigten, den suger blot returvandet med rundt igen, det er som sådan også fint nok, men ikke når manifolden og telestater kalder på varme, på billedet her er pumpen slukket og der flyder vandt den rigtige vej fra fyret (Vaillant) men når jeg tænder pumpen så suger den returvand fremfor fremløb fra fyret. Også hvor den grønne markering stopper varmen.

Håber i lige kan give mig et hint - er ved at blive skør :)


Mvh
Jesper
Hej med jer, Kan i komme med jeres besyv på... Vis hele indlægget
51 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jo det er korrekt Du øger tryktabet i bypass som ønsket. 

Men ved at øge tryktabet over bypass øges flowet i fremløbet fra primær side(fyret)

Køber man en pumpe fra Uponor, er en stilbarkontraventil indbygget i pumpeshunten fra starten af, netop for at komme den udfordring til livs, som du erfarer med dit system. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Den skal sættes ved 1. 

Men jeg er sikker på Neotherm har en der passer i deres shunt. Jeg kunne dog ikke lige finde en på google, da jeg lige skøjtede nettet igennem.

Men de har haft problemet lige som alle os andre leverandører😊

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Den justerbare ventil må skulle placeres hvor du har skrevet "1" på dit sidste foto. Jeg har ikke selv hørt om den løsning før, men det kan kun virke. Ved at lukke næsten helt for ventilen, vil tryktabet over ventilen blive så stort at pumpen i shuntkredsen har lettere ved at hente vandet til shuntkredsen fra fremløbet end ved returen fra gulvvarmekredsen. Det kræver nok lidt tid til indregulering.


Søren O

Så fjern den normale kontraventil også indsætte en justerbar samme sted - sådan en helt klassisk med rødt håndtag og derudaf 😂👍🏽


Mvh
Jesper
Annonce

Du kan bygge denne ind, men er altså helt sikker på Neotherm har en der passer i perfekt. 


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Der er vel egentlig ingen grund til at fjerne den gamle kontraventil.


Søren O

Der er ingen grund til at der sidder 2 kontraventiler. Du kan også lade den gamle sidde og sætte en afspærringsventil i stedet på punkt 1 og så knibe vandmængden på den. 

Hvis du vælger at sætte en ventil med kontra ville jeg fjerne den gamle. Men det er bare for min egen  ocd’s skyld😊

Og lige et lille tip mere, et skud opvaskemiddel i vandet, gør at overfladespændingen forsvinder fra vandet, så kommer luften nemmere ud af jeres gulvvarmesystemer. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja løsningsforslag er der nok af, de begrænser dit flow i kredsen, så den dag kredsen virkeligt har brug for at cirkulere meget varme rundt. Så kommer du til at mangle varme igen. Problemet skal findes og løses, i stedet for en lappeløsning. Specielt når det har virket fint. Hvis noget er værd at gøre, er det værd at gøre ordentligt ;-) 


Mvh

Morten

Gutter, jeg har fundet ud af jeg kan begrænse flow for enden af hver manifold, så det hjælper desværre ikke noget, meeeen jeg er kommet så meget videre st mit fyr mener mit returvand i perioder er 79 grader og fremløb er 81.... når jeg sætter hånden på inde i fyret er de også ganske varme begge 2.... men uden på fyret er returen 23 grader. Indgangen til pumpen er kold mens ydersiden er varm - så hvad det skyldes må Vaillant fortælle mig imorgen når de kigger forbi :-) 



Mvh
Jesper
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis