Hvordan laves en jord langt fra tavlen??

Hej.

Ved godt det er elektrikerarbejde, men inden jeg ringer rundt til sådanne så vil jeg høre om følgende.

Har et nedlagt landbrug, hvor der er behov for jord ude i mine udhuse. Det er der ikke idag. tavlen sidder i stuehuset, og der er trukket kabel herfra og ud til mine bygninger.  Nu har jeg så behov for jord derude, men hvordan vil sådan noget blive lavet, når man ikke umiddelbart kan komme til at lave jorden i tavlen, da det vil kræve nye kabler ud til mine bygninger.  

Man vil vel typisk sætte jordspyd ned og så forbinde til tavlen, og så trække kabler med jord ud derfra, men det kan ikke lade sig gøre.

Kan det laves anderledes, så jeg ved hvad arbejde jeg skal bede om at få lavet, for vil nødig risikere at skulle have gravet nyt kabel ned, hvis ikke det er nødvendigt og kan laves anderledes??

På forhånd tak.



 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der kan laves jordforbindelse alle steder. Der hvor du skal bruge det, kan der bankes jordspyd ned, og tilsluttes. Spyddet er normalt 2,2 m langt og der kan bankes flere ovenpå hinanden. De kan bankes ned så enden er under jorden og tilslutning bliver "svajset på" 

Er det til beskyttelse af husdyr, skal den være 2 x så god som til mennesker. Det betyder at overgangsmodstand skal være på det 1/2- Er det leret undergrund opnår man hurtig ok forbindelse ( 1 spyd) med er det sand eller grus skal der sikkert mere til. Det måles af elektriker med et specielt instrument.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak, dvs det eneste der bør laves er isætning af jordspyd og så trækkes ind til den dåse, hvor jeg gerne vil have jordforbindelse til.  

Troede egentlig at det skulle til et Hpfi-relæ, men hvis det bare kræver et jordspyd og kabel til nærmeste dåse i husene, hvor jorden så kan tages ud fra, så lyder det som en overkommelig og ikke ret dyr opgave.


 

Der behøves ikke / er aldrig  forbindelse til HPFI relæ. Det er normalt mest central at jordledning går ud fra samme sted hvor de andre gruppe ledninger udgår. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har egentlig godt bemærket at der tit ved de hårde hvidevarer er banket et jordspyd ned, hvis der ikke er jord i huset, så ja det er vel egentlig samme princip og ret enkelt.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis