Råd om valg af Rhododendron?

Er her måske nogen, som har erfaring med rhododendroner?

Vi overvejer at plante rhododendroner ved facaden af vores hus, hvilket er mod øst, så der er sol fra morgenen til omkring middag og så er der fuld skygge. Facaden er 8 meter lang med et par lange vinduer 2*2 meter til kælderen.

Under vinduerne til kælderen skal der plantes noget, som ikke bliver mere end 50 cm højt og i hver side af facaden og i midten tænker jeg, at der skal plantes noget, som kan vokse til en ok størrelse nogenlunde hurtigt.

Det er jo en jungle at vælge mellem de mange forskellige typer rhododendron, så er der nogen af jer, som har erfaringer de vil dele og gode råd til valg af typer?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv her.    havenyt.dk-forum  her er  det haveeksperter der kan hjælpe dig .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......

Nu er rhododendron ikke den mest hurtigvoksende, og min erfaring er, at du udmærket kan plante den/dem der, hvor I har tænkt jer det. Du skal huske, at det er en surbundsplante. Så der skal graves et ordentlig hul, som fyldes op med godt gennemvædet spagmum til at plante i. Hvilke rhododendron I skal plante, er svært at rådgive om, men kør ud i en planteskole og se, hvad der findes med hensyn til størrelse og blomsternes farve.

Med hensyn til de resterende spørgsmål om valg af planter er der jo ikke noget billed af jeres bed, så det er svært at angive, hvad der evt. kunne plantes. Når I nu er ude i planteskolen for at se på rhododendron, så få en snak med personalet. De ved en masse om planter og deres egnede plante steder.

fase

rhododendron er en nøjsom plante hvis blot den som de andre skriver før et stort hul med spagnum - regn med mindst en helt sæk 300 L til hver hul og frist ikke til at blnde den gamle jord med spagnumen.

trods det er en relativ langsomt voksende plante ville jeg altid vælge sorte efter hvilken slut højde du ønsker.

nogle af dem blover aldrig mere end 50 cm, og andee bliver lige så høje som små træer (6-7 meter)

jeg har f.eks. en som har de floteste blodrøde blomster som ikke blover mere end 50cm høj, og en med de floteste apelsinfarvede blomster som er 3 meter.

den typiske hvide/rosa/lilla du finder i supermarkeder mm.bliver mellem 2-3 meter efter ca 10-20 år

Mine forældre har fået lavet et super flot Rhododendron bed i deres have.

Og det som gør det specielt interessant at kigge på er, at der er plantet mange forskellige typer i samme bed.

De blomstrer nemlig på forskellige tidspunkter og der er meget mere variation at kigge på - så mit råd vil være at vælge nogle forskellige sorter og ellers gælder det bare om at vælge nogle som passer nogenlunde i størrelsen til jeres projekt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis