Vedr ny skillevæg i fibergips

Jeg skal lave en midlertidig skillevæg (læs 1-2 år).

Jeg har tænkt mig at bygge den op af lægter stål/træ og gulv-til-loft fibergipsplader (https://www.stark.dk/fermacell-fibergips-plader-900-mm-2500-mm-125-mm?id=4100-5013965) 

Jeg har ikke brugt fibergips før så jeg har følgende spørgsmål:

1. Skal pladerne limes sammen på kanterne? Kan man bruge andet lim end det stark sælger til 200 kr for 1 tube?

2. Skal man bore for i fibergipsplader for at kunne sætte dem fast med en skrue til lægten?

3. Hvordan med spartling af samlinger - skal man skære skrå kanter her? og hvad spartler man med?

4. Findes der billigere fibergipsplader end den fra stark? Jeg synes det lyder dyrt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fibergips er et fint materiale. Når tidshorisonten er så kort, så kunne du også overveje alm gips. 


Morten

Jeg har valgt fibergips da det lydisolerer bedre og det er en høj prioritet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

der skal bruges fermacell lim, og det kan du mærke når du bruger den, at ingen andre lime kan det samme.
der skal ikke forbores, og de fuldspartles bare med almindelig spartelmasse. 

Jeg har set man kan få med og uden spartelkant. Skal dem med spartelkant også limes?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er kun dem med retkant der skal limes. Fermacell har lavet en ret fyldestgørende instruktion. De skal fuldspartles med en spartelmasse beregnet til firbergips, ligesom skruer skal være beregnet til fibergips.
Jeg har lige beklædt ca 160 m2 væg med fermacell fibergips, alt med retkant. Det er godt at arbejde med men det er tungt og det skal saves så det sviner, men du kan nøjes med et lag. Jeg valgte at bruge klammer til opsætning.
Bygmax var der jeg kunne finde dem billigst og så fugelimen.
Husk at de er tunge, jeg valgte at købe plader i 12,5x900x1200 mm. de vejer 16 kg stykket.

Peter
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det super, tak for infoen. Jeg skal kun opsætte ialt 10 plader så jeg må svede lidt når de skal bæres på plads. Jeg har en dyksav og spånsuger der klarer svineriet. Tak for fifffet med bygmax.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Erfaringsmæssigt og især hvis du anvender stål skelet. Så lim pladerne med spartelkanter. Det er det mange steder at vægge revner når det er uden spartelkanter. Når pladen eller konstruktionen skal arbejder holdes limes sammen på pladerne. Det kan spartel ikke gøre. Så lim!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også