Kantlimning af liste på rundt spisebord?

Hey LDS'ere :)

Jeg er ved at lave et rundt spisebord og her vil jeg gerne have en kantliste rundt i kanten. Bordpladetykkelsen er ca. 35mm og havde tænkt listen skulle være ca. 8-10 mm tyk og i eg. Samme princip som på billedet...

Jeg aner ikke hvordan man laver det rent teknisk, så tænkte om der var en "ekspert" herinde, som lige havde et godt råd :)

Min umiddelbare tanke er, at det ikke er nok at fuldlime den og så fx en båndstrammer rundt om, da listen vil sidde i spænd og muligvis slippe over tid?

Skal listen for-bukkes, så den får en lignende buet og dermed er nem at lime? Og evt. hvordan man gør det?

Skal der bruges noget specielt eg til formålet - finer, massiv eg skåret på en bestemt måde?

Ja, som I kan se, så kunne jeg godt bruge lidt info omkring den rigtige fremgangsmåde :)

Håber at høre fra jer og hav en rigtig god dag!


Mvh

Ruben


 SELVBYGGER!!!

Hey LDS'ere :) Jeg er ved at lave et rundt... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
PinkHenrik skrev den 04-04-2018 10:57:35

Jeg ville måske angribe det anderledes og skære meget tynde "lister" ud, ja næsten finer tynde (1-3mm) og så lime dem på en efter en, til du når den tykkelse på listen du ønsker.
Med en så stor diameter på brodet, kan tynde lister sagtens bukkes (tvinges) på plads, og når først limen er størknet, kan den næste liste sættes på, så kan du også forskyde samlingerne rundt om bordet.
For jeg kan godt se et problem i at skulle bukke en feks 2 cm tyk liste rundt, og så skære den i smig efter den er tør, til samlingen   

Men lad os endelig se nogle billeder af din fremgangsmåde, så vi kan høste af dine erfaringer   

 Der er ikke tale om en 2cm tyk liste, men en 8-10mm. Jeg kan sagtens se udfordringen i, at få lavet smiget helt "smooth", men det må man sgu kunne, hvis man bruger lidt tid på opgaven Din fremgangsmåde vil jeg dog også overveje. Jeg kan bare ikke lige regne ud om det visuelt er flottere med en massiv liste rundt eller om det vil være pænt nok med "finer" (2-3 lag).

Men mange tak for dit input ihvertfald - og uanset, så skal jeg nok vise resultatet herinde


Nitter skrev den 04-04-2018 10:59:23

 Du kan lime med almindelig hvid trælim lige så snart træet er blevet koldt. 

 Hvordan kan det være, at listen ikke skal akklimatisere ligesom fx et gulv skal?  - bordet her er lavet af gulv


 SELVBYGGER!!!

Jeg tænker en tapet damper med en lang Flex slange hvori du kan lægge den massive egeliste.

Når den er blevet tilpas blød, kan slangen med liste bøjes og fastholdes i facon.

Når den har dampet af, kan man hive flexslangen af listen.

Færdig bum.


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 04-04-2018 12:23:09

Jeg tænker en tapet damper med en lang Flex slange hvori du kan lægge den massive egeliste.

Når den er blevet tilpas blød, kan slangen med liste bøjes og fastholdes i facon.

Når den har dampet af, kan man hive flexslangen af listen.

Færdig bum.

Det var også en mulighed på en nem og primitiv løsning. Måske endda en lang pose, så man nemt kan håndtere listen, når den er blevet blød tak for input!


 SELVBYGGER!!!

Uden at vide noget om, hvordan man laver samlinger af sådan en liste på et rundt bord, kunne det måske tillade "et par forsøg", hvis man laver en fejl, som på billedet.  


Petreababy skrev den 04-04-2018 11:05:39

 Hvordan kan det være, at listen ikke skal akklimatisere ligesom fx et gulv skal?  - bordet her er lavet af gulv 

 I træets vokseretning er udvidelsen/svindet kun nogle få promille mens det på tværs af stammen godt kan udvide/svinde med over 1 % fra knastørt til drivvådt. Derfor. 

Jeg vil skønne, det er mere nødvendig at din bordplade er nogenlunde akklimatiseret inden du limer.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Petreababy skrev den 04-04-2018 10:43:13

Du ville blive overrasket, hvis du vidste hvor sindsyge projektet jeg har kastet mig ud i ALENE... 

Har fx bygget dette 287m2 hus alene (muret det ene mand, støbt, pudset, loftet, gulve, ja ALT)


Men super fedt svar! Det var præcis en tagrende jeg havde i tankerne som dampeovn og så lige et gasblus og en kedel af en art 

Tror jeg kastet mig ud i det i weekenden - skal nok smide billeder af det endelige resultat! 

Gad vide hvor længe sådan en liste skal ligge ved stuetemperatur, før den er tørret tilstrækkeligt inden den skal limes på? 1-2 dage, en uge eller hvor tror du vi ligger?

 Flot klaret med husbyggeri ol. helt klart.

 Når det er sagt/skrevet skal du skynde dig at "svøbe" din egeliste rundt om bordet, derfor foreslog jeg nogle ekstra hænder i denne process, som sagt har du "kun" et' forsøg.

Ligninen i træet er blødgjort af dampen, når denne afkøles er der som jeg har forstået det ikke flere muligheder for at genvarme din liste.

Ang. samlingen må du nødvendigvis hellere lave listen en anelse for lang, kan jo altid gøres kortere, med meget skarpt værktøj naturligvis, metoden du laver den på er selvf. helt op til dig.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Jeg kom lige til at tænke på at det nok er bedst at lime listen på bordet i flere stykker.  2, 3, eller 4.

Jeg tror ikke man kan dampforme en hel cirkel på en gang, rundt om bordet.  Det kommer til at overlappe i enderne.  Dvs man vil ikke kunne lave en pæn samling.

Laver man listen 100% på mål, så den lige kan formes i en perfekt cirkel, når træet er vådt, vil det trække sig sammen når det tørrer.

   


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis